Tami in Zuid-Afrika

Minder dan een maand...

Halloo allemaal,

Nadat ik net perongeluk weer eens mijn halve blog heb verwijderd (ik weet niet hoe ik dat steeds doe) begin ik maar weer opnieuw! Grrr!
Ik heb het nog steeds hartstikke naar mijn zin hier en de tijd gaat zo snel! Over minder dan een maand ben ik alweer thuis en is het kerst. Het weer is hier momenteel echt geweldig! Elke dag tussen de 25 en 35 graden en ik ben ook echt een beetje bang voor de temperatuur shock die me te wachten staat als ik terug kom! Ik ben wel blij dat ik terug kom met kerst, want alle kerstversiering in de warenhuizen en kerstliedjes op de radio voelen toch een beetje vreemd als het buiten 30 graden is.
Deze week ik mijn laatste week in school en ik zie er echt tegenop om afscheid te nemen van mijn klas. Ik heb een ontzettend goede band met mijn klas en ik ga het enthousiast: 'Taaami' als ik het schoolplein op loop en alle knuffels echt missen! Mijn klas is klaar met de examens en helaas komen de meeste kinderen nu ook niet meer naar school omdat het transport naar school in december duurder wordt en we toch niet echt iets belangrijks meer doen in school. De kinderen spelen vooral buiten of kijken films! Jonathan en ik hebben de afgelopen anderhalve week samen Ryno (the naughty boy) geholpen met zijn examens. Volgensmij had ik al verteld dat Ryno uit een weeshuis komt (hij heeft wel ouders, maar die hebben problemen) en hij heeft het best moeilijk op school. Ryno heeft een concentratie probleem en is dyslectisch! Het vergde dus wel wat geduld om alle examens met hem te maken, maar ik ben echt super trots op hem. Extra aandacht is echt belangrijk voor hem en als je hem die aandacht geeft zie je dat hij ook echt zijn best doet. Het was ook super schattig dat hij toen hij een opstel over sport moest schrijven, over de Zuid-Afrikaanse zwemmer Chad le Clos schreef, omdat hij weet dat ik van zwemmen hou! Ik was ook de enige die hem mocht helpen met het opstel! Het liefst zou ik hem mee naar huis willen nemen.
Vorige week donderdag heb ik samen met Joanna en Ross de lionshead beklommen (ik weet het: dat is al de 5e keer, maar het is zoo mooi daar!) Helaas was het helemaal bewolkt toen we boven aankwamen, wat er opzich ook best cool uitzag. Daarna zijn we naar de Signal Hill gereden om daar de zonsondergang te bekijken. Helaas kon je de zon alleen niet zien door alle wolken, maar het was als nog een hele leuke dag :)
Vrijdag was Johanna's laatste dag in mijn gastgezin en ook op school. Ze heeft me geholpen om mijn klas gymcijfers te geven. We hebben met de hele klas softbal gespeeld, wat natuurlijk een chaos was. Uiteindelijk hebben we wel iedereen een cijfer kunnen geven.
Vrijdagmiddagben ik samen met wat andere vrijwilligers uit het hostel naar de Houtbay market geweest in Houtbay (verrassend). Dat is een super leuke markt in de haven waar je heel lekker eten kan kopen, maar ook allemaal grappige souvenirs. Helaas was het wel vrij toeristisch, maar dat zijn helaas bijna alle plekken in Kaapstad!Zaterdagochtendben ik samen met wat mensen uit het hostel naar Charley's Bakery geweest. Een super schattige bakkerij waar je echt hele lekkere dingen kunt kopen.Zaterdagmiddaghadden we een braai in een braai-restaurant. Het was namelijk Jona's laatste dag. Het is best zwaar dat er vanaf nu elke week een paar mensen weg gaan vanwege de schoolvakanties. Dat betekend dus ook heel vaak afscheid nemen :(
Zaterdagavondheb ik samen met Alice en Kayla de film 'blood diamant' gekeken. Echt een heftige film! Vooral omdat het dichterbij komt doordat ik in Afrika zit.
Zondag ben ik lekker wezen zwemmen. Helaas wordt mijn klim en hardloop conditie steeds beter, maar gaat mijn zwemconditie achteruit. Bovendien hoop ik dat ik nog in mijn wedstrijdbadpak pas als ik thuis kom ????
Zondagmiddagben ik samen met Kayla en Alice op bezoek gegaan bij de schoonmaakster in het hostel: Precious! Ze woont in de township Samora en we zijn er met de minibus heen gereden. Alle mensen in de minibus keken wel een beetje raar op toen we naar Samora wilden, want het is een zwarte township en er komen geen blanke of gekleurde mensen. Toen we uitstapten in de township werden we ook nogal aangestaard! De kleine kindjes liepen allemaal achter ons aan of wilden een 'high-five' en we moesten elke 10 seconden stoppen omdat er iemand naar ons toe kwam om 'hallo' te zeggen. Er wordt isixhosa gesproken in de township en iedereen riep mlungo (ik weet niet hoe je het schrijft). Precious vertelde later dat dat: 'een blanke' betekend haha. Precious huisje is super super klein. Het is denk ik 2m x 1,5m meteen golfplaten dak. Wat mij opviel was dat ze wel echt alles had in dat kleine huisje. Okee geen stromend water, maar wel een grote koelkast, magnetron en een super grote televisie. Precious en haar zus Polite lieten ons de township zien. We deden boodschappen voor een braai en we zijn in een kapsalon geweest. Het is best fascinerend om te zien wat de vrouwen in Zuid-Afrika allemaal met hun haar doen. Vaak zijn ze niet zo blij met eigen haar en verlengen ze hun haar op allerlei manieren met nep-haar, wat er echt goed uit ziet! Ook zijn we naar een kledingmaker (ik weet even geen ander woord) geweest en Kayla en ik hebben een traditionele jurk laten aanmeten! Daarna hebben we aan de kant van de weg ons vlees gebraait op een openbare barbecue (ik ben nog steeds ontzettend dankbaar dat ik niet ziek ben geworden). De kinderen in de township hebben ons wel vermaakt en we hebben ook duizend foto's gemaakt. Ik hoop dat ik doe nog krijg...
Mijn eerste ervaring in een township was echt geweldig. Het voelt een beetje als een camping (okee dat klinkt misschien heel raar). Maar veel mensen kennen elkaar. Er is een gezellige sfeer. Je hebt een paar winkels waar iedereen zijn boodschappen doet en iedereen leeft dicht op elkaar in kleine huisjes. Natuurlijk is een township wel gevaarlijk op sommige plaatsten, maar Precious wist gelukkig precies waar we beter wel en waar we beter niet konden lopen. Ik ben heel blij dat ik zo een mooie ervaring heb kunnen meemaken. Je hebt namelijk ook bepaalde townships tours, maar dit was veel beter omdat het gewoon ontzettend gaaf is om echt lokale mensen te kennen die daar wonen.
De schoolweek ging heel snel voorbij. Mijn klas heeft de hele week examens gemaakt en ik heb voornamelijk Ryno geholpen, nagekeken, cijfers ingevoerd en nog meer nagekeken.???? Ik vind het echt leuk om na te kijken, omdat ik dat kan zien of de kinderen vooruit gaan of juist niet en ik vond het ook heel leuk om te zien dat Ryno's examens allemaal super goed waren doordat Jonathan en ik hem een beetje hebben geholpen. Ook Geralda's Afrikaans examen (waarmee ik haar geholpen heb), was super goed ondanks dat sommige zinnen meer Nederlands waren dan Zuid-Afrikaans haha. Maar ik ben inmiddels heel goed in het omvormen van Nederlandse zinnen naar Afrikaanse zinnen. Bijvoorbeeld: 'ik ben daar niet geweest', zou ik omvormen tot: 'ik is daar nie gewees nie'. Klinkt best Afrikaans, toch?
Donderdag heb ik mijn eerste thanksgiving/friendsgiving diner ooit gehad. De Amerikaanse meisjes in het hostel hebben voor ons gekookt en het was echt leuk om thanksgiving mee te maken hier in Zuid-Afrika.
Vrijdag zijn we samen met ongeveer 10 mensen uit het hostel naar een leuk restaurantje is seapoint geweest en daarna zijn we uit geweest. Ik ga alle bars en clubs in longstreet echt missen als ik terug ga naar Nederland en ook mijn favoriete cider Savannah... Het grappige is trouwens dat er op een gemiddelde avond uit in Zuid-Afrika ongeveer 10x zoveel wiet wordt gebruikt als in Amsterdam. Terwijl het hier hartstikke illegaal is haha.
Zaterdag ben ik samen met Alice, Kayla en Esther naar de waterfront foodmarket geweest. Alice is die middag terug gevlogen naar Engeland. Dat was wel even moeilijk omdat ik best wel close was met haar :(
Ook Julie (uit Denemarken) en Simone (uit Italië) gingen die dag terug naar huis.
Zaterdagmiddagben ik samen met Esther, Isa en Felix lekker naar het seapoint zwembad geweest om bij te bruinen en daarna heb ik samen met Kayla mijn nagels laten lakken. Zondag hebben Kayla en ik eerst in een Mexicaans restaurant gegeten. Kayla komt uit Californië en woont dicht bij de Mexicaanse grens. Ze mist het Mexicaanse eten volgensmij best wel. Daarna moest iedereen zijn koffers pakken om naar een ander hostel in Observatory te gaan. Het hostel in seapoint wordt gerenoveerd en dat is hard nodig want het valt half uit elkaar en het zit helemaal vol met beestjes die er niet horen te zitten! Het hostel in seapoint is super mooi en schoon, maar helaas is de locatie echt niets. Er zijn wel wat barretjes en restaurantjes, maar als je naar de stad wil moet je een taxi of minibus nemen. Gelukkig is het hostel wel een stuk dichter bij mijn gastgezin in de buurt.
Het gaat nog steeds super goed in mijn gastgezin! Het is wel grappig dag mijn gastgezin mij vaak dingen vraagt over Zuid-Afrika of mij de weg vraagt. Helaas is er ook minder goed nieuws! Er zitten bedwantsen in mijn kamer en ik zit helemaal onder de bulten. Gelukkig slaap ik nu tijdelijk in een andere kamer, maar ik ben echt een beetje panisch en ik heb het gevoel dat er overal beestjes zitten. Waarschijnlijk zijn ze via mijn koffer van het hostel in mijn kamer gekomen. Maar gelukkig beschuldigd mijn gastgezin me nergens van en willen ze me alleen maar helpen :)
Gisteren en vandaag heb ik bijna niets gedaan op school. De kinderen spelen de heletijd buiten of ze spelen computerspelletjes. Er zijn ook maar een stuk of 8 kinderen op school vandaag. Gisteren heb ik mijn naam op de vrijwilligersmuur geschreven, want dit is mijn laatste week op school. Athandile en Geralda hebben me geholpen om mij hand te verven zodat ik die vervolgens op de muur kon afdrukken. Helaas was de verf niet bedoeld voor je handen en waren mijn handen na een uur wassen nog steeds blauw...
Na school ben ik samen met Tiffany naar haar tante geweest die een zwembad heeft! Het was echt perfect weer voor een verfrissende duik! Ik kan steeds moeilijker geloven dat het al bijna kerst is.
Vrijdag heeft mijn klas een 'class party' dus ik ben benieuwd. Het is dan ook mijn laatste dag dus ik ben al hard bezig om cadeautjes voor te bereiden. Ik zie er heel erg tegenop om mijn klas te moeten verlaten. Ik denk dat ik volgend jaar gewoon terug kom!
Vrijdag is ook de verjaardag van Joan (Diane's moeder). Ik ga waarschijnlijk mee uit eten. Inmiddels voelt de familie van mijn gastgezin een beetje als mijn eigen familie en iedereen is altijd geïnteresseerd in me en is blij om me te zien als ik kom. Het is echt een heel fijn gevoel dat ik een soort tweede familie in Zuid-Afrika heb nu!
Maar goed mijn plannen voor de laatste 3 weken staan nog niet helemaal vast maar volgende week maandag ga ik in ieder geval de gardenroute Tour doen. Ik hoop dat ik tijdens de Tour een beetje aardige mensen ontmoet.
Vandaag ga ik na school met Tiffy en Diane shoppen. Naja hun gaan shoppen en ik ga niets kopen, want ik moet geld sparen ????
Heel veel sterkte in het koude Nederland!! Ik zie jullie allemaal over minder dan een maand :)
Tami

Reacties

Reacties

Els

Heb weer enorm genoten van je blog. Maar heb je het verkeerd getypt of verstaan of Is het Zuid-Afrikaanse woord voor blanke inderdaad anders dan Mzungiu?! (spreek uit muh-zoen-goe). Ik kocht ooit in Uganda een T-shirt met de toepasselijke tekst: Mzungu in the mist wat een verwijzing Is naar fraaie film Gorilla's in de mist.
Tip bij internetten: typ je blog eerst in word en sla het iedere alinea even op waarbij je steeds vorige versie overschrijft. En pas als het af Is na selecteer en kopieer alles en plakt het in blog of mail bericht. (had je nie gedaan nie?! ;-)
Enne zijn je handen weer blank? En je vraagt je nog in je wedstrijd badpak past heeft dat iets te maken met je frequente bakkerij bezoekjes?!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active