Tami in Zuid-Afrika

1 maand in Kaapstad!

Hallo allemaal,

Het is weer eens tijd voor een blog. Vorige week was eigenlijk heel relaxt. Ik had namelijk maar 3 dagen school!Maandag tot en met woensdagheb ik vooral met de kinderen geoefend voor het concert. Ook geef ik nu pianoles aan een meisje uit mijn klas die heeel graag wilde dat ik haar de Titanic op de piano leer te spelen. Donderdag was het heritage day. Dat is een nationale vrije dag waarop men de verschillende culturen en religies in Zuid Afrika viert en iedereen 'braait' op die dag (barbecuen). Helaas had mijn gastgezin een begrafenis op die dag. Lucas en ik hebben niet zoveel gedaan. We hebben pannenkoeken en wentelteefjes gemaakt! Vanwege de begrafenis zouden we eigenlijk geen braai hebben, maar toen mijn gastgezin terug kwam besloten ze dat we toch een braai zouden hebben! Dus nu heb ik eindelijk mijn eerste Zuid-Afrikaanse braai gehad!! En het was super lekker :)
Vrijdag (ook een vrije dag) zijn Lucas en ik samen naar Kaapstad gegaan en heb ik een afspraak gemaakt bij de ambassade voor mijn visum. Ik verblijf namelijk langer dan 90 dagen in Zuid-Afrika en dat betekend dat ik een visum nodig heb. SAST (de organisatie die hier alles regelt voor vrijwilligers) heeft me heel goed geholpen! Ik heb nu alle documenten uitgeprint die ik moet hebben voor mijn afspraak vanmiddag. Ik ben wel een beetje zenuwachtig want ik Nederland ben ik 5x naar Den Haag gereden en elke keer weigerden ze mij een visum te geven omdat er 1 of ander dingetje niet klopte! Gelukkig zijn ze hier veel relaxter en ik hoop dat ze niet zo moeilijk doen hier...
Verder zijn Lucas en ikop vrijdagnaar waterfront geweest om de laatste dingetjes te regelen voor onze safari volgend weekend!!! Ik heb er echt super super veel zin in en iedereen die de safari heeft gedaan zegt dat het geweldig is! Savonds heeft Tiffany ons opgepikt en zijn we naar een geweldig hamburger restaurant geweest in een vroegere garage. Je moest je naam op een groot krijtbord schrijven en daar achter je bestelling. De hamburgers waren echt veel te groot maar ook veel te lekker. Dat is het leuke aan een verblijf in een gastgezin. Ik kom echt op hele bijzondere plekken dankzij Tiffany en niet alleen op alle toeristische plekken.
Zaterdag zou ik eigenlijk samen met een ander Nederlands meisje een Tour naar kaap de goede hoop doen, maar ze konden mijn adres niet vinden, wat betekende dat ze besloten me nadat ik anderhalf uur had gewacht niet zouden oppikken :(
Gelukkig vond ik dat niet heel erg, want het was nogal slecht weer die dag. In plaats van de Tour ben ik daarom samen met vrijwilligers uit het hostel voor de tweede keer naar 'the old biscuit mill' geweest (waar je echt het lekkerste eten ever kunt kopen) en naar greenmarket (waar je allemaal zuid-Afrikaanse souvenirs kunt kopen en goed kan afdingen!)
En ik benop zaterdagvoor het eerst van mijn leven ( ja ik weet dat dat erg is) naar een voetbalwedstrijd geweest in het gigantische voetbalstadion van Kaapstad. Dat stadion is gebouwd voor het wk voetbal in 2010 en er is plaats voor 60.000 mensen. De wedstrijd was echt een hele bijzondere ervaring. 'Ajax cape town' speelde tegen 'the kaizer chiefs'. Het grappige is dat Ajax cape town contact heeft met Ajax Amsterdam. Als de spelers van Ajax cape town goed spelen kunnen ze doorbreken en voor Ajax Amsterdam gescout worden. De sfeer in het stadion was geweldig. Iedereen zong de heletijd en niemand vond het ook heel erg dat het uit eindelijk 1-1 werd. Na de wedstrijd zag ik eindelijk Jana weer!! Ze was met twee vriendinnen op safari en heeft de garden route gedaan. Het was echt heel leuk om haar weer te zien en al haar verhalen te horen! Over een week gaat ze definitief weg en ik ga haar heel erg missen! Deze week slaapt ze in het hostel in seapoint in Kaapstad.
Verder heeft het zuid Afrikaanse rugby team (the Springboks) de afgelopen wedstrijd tegen Samoa gelukkig dik gewonnen dus onze taxi chauffeur en host Family waren erg blij.
Zondag was ook een hele relaxte dag. Ik ben met de 2 Amerikaanse meiden (Kayla and Hannah) iets wezen drinken. Ze komen allebei uit California. Daarna hebben we geshopt in het warenhuis bij waterfront en savonds ben ik met hun en nog een ander Amerikaans meisje (Sarah) uit eten geweest. Sarah, Hannah en Jana gaan volgende week weg en ik ga ze echt missen. Ik ben hier nog maar een maand maar ik heb al zoveel nieuwe mensen leren kennen.
Het enige nadeel van uit eten gaan met 3 Amerikaanse meiden is dat ik moeite had om het gesprek te volgen. Men Engels wordt echt elke dag beter en ik leer super veel nieuwe woorden, maar ze praatten zoo snel! Er zijn trouwens een paar typisch Afrikaans-Engelse woorden die alleen hier worden gebruikt. Zo zegt men in Zuid-Afrika geen 'traffic light' voor 'stoplicht' maar 'robots'. En een 'tankstation' is geen 'patrolstation', maar een 'garrage'. Bovendien zegt iedereen hier in plaats van 'woow' --> 'sjoe'. Ik raak al helemaal ingeburgerd want ook ik gebruik deze woorden inmiddels haha.
Maandag was dan eindelijk het schoolconcert! En hoewel ik bang was dat het helemaal niets zou worden hebben de kinderen het geweldig gedaan! Ze waren zo gemotiveerd en enthousiast. Het was wel jammer dat er maar 15 kinderen waren omdat de rest geen vervoer had of omdat hun ouders niet konden komen, maar het was een fantastische avond. Dinsdag ben ik mee gegaan op schoolreisje naar een scheikunde centrum. De kinderen konden daar allemaal scheikundige en natuurkundige experimenten doen en ik.... heb natuurlijk lekker mee gedaan ????
Er was 1 spel waarbij 2 mensen aan een tafel, tegenover elkaar moesten gaan zitten met een band om hun hoofd die de hersen activiteit mat. In het midden van de tafel lag een balletje en het doel was om het balletje met je gedachten naar je tegenstander 'te duwen'. En dat werkte serieus!! Echt bizar! De kinderen hadden echt een geweldige dag en ze kwamen ook steeds naar me toe om te vragen of ik mee wilde doen of om te vertellen wat ze hadden gezien. Echt super schattig. Gisteravond heb ik een hele avond gepraat met mijn gastgezin. Ze hebben mij een heleboel verteld over de apartheid. Mijn gast ouders zijn opgegroeid in de tijd van de apartheid en ze hadden een heleboel ongelofelijke verhalen. Zo konden Diane en Rodger (die 'gekleurd' zijn) 30 jaar geleden niet naar Campsbay of seapoint gaan. Die plaatsten waren voor de blanke mensen. Ook waren er aparte plaatsten in de bus. De blanken zaten beneden en de gekleurde en zwarte mensen boven. Er was ook een verschil in salaris. Diane deed had 30 jaar geleden dezelfde functie in een winkel als een blanke vrouw, maar de blanke vrouw verdiende 150 rand meer dan Diane. En nog veel meer verhalen. Het is wel heftig om die waargebeurde verhalen te horen, maar ook heel interssant!
Vandaag is een beetje heftig, want mijn lerares is niet komen opdagen...
Gelukkig heb ik vandaag maar 17 mensen in de klas, maar het is als nog zwaar om ze de hele tijd te vermaken! Ook al slaagde ik er wel beter in dan de vorige keer. Ik ben zelfs even echt boos op ze geworden toen ze allemaal aan het gillen en vechten waren en toen waren ze wel even stil en onder de indruk. Nu hebben ze gelukkig computerles en heb ik even een pauze. Morgen en overmorgen zijn de laatste 2 dagen voor de schoolvakantie die 1 week duurt, dus we doen niet zoveel meer in de les. Tijdens de schoolvakantie ga ik samen met Lucas in een crèche werken met babies!!! Ik ben heel erg benieuwd en heb ook wel zin in een beetje afwisseling. Ik ga mijn kindjes wel missen die week, want ik heb met bijna elk kind wel een speciale band inmiddels :)
Dit weekend gaan we op safari en na het weekend komen er 2 nieuwe vrijwilligers in het gastgezin!! Spannend maar leuk! Maar ik hou jullie natuurlijk op de hoogte! Met mij gaat het hier in ieder geval geweldig! :)
Tami

Reacties

Reacties

emmanuele

hey Tami, het is geweldig leuk je zo op afstand te volgen.
Fijn te lezen dat je het naar je zin hebt. Geniet van de safari en ik zie uit nar je volgende bericht.
Lieve groet,
Emmanuele

Els uit Rotterdam

ha Tami, wat leuk om je enthousiaste verhalen te lezen! Wel krijg ik de indruk dat je meer vakantie aan het vieren bent dan aan het werk :-) Nu al benieuwd naar je safari avonturen en ontmoeting met je nieuwe huisgenoten! Ik weet nog hoe spannend ik het ooit in Israel vond om een Duitse nieuwe barakgenote te krijfen... Ze heette Birke.. ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active