Tami in Zuid-Afrika

Nog maar 5 weken...

Halloo allemaal,

Mijn tijd hier in Zuid-Afrika gaat zoo snel! Over minder dan anderhalve maand is het alweer kerst en zit ik in het vliegtuig terug naar het koude Nederland. Ik weet inmiddels wel hoe het voelt om verliefd te worden op een land. Zuid-Afrika is voor mij het mooiste land ter wereld en ik denk dat als ik hier zou wonen ik ook nooit meer op vakantie zou moeten naar het buitenland omdat je gewoon op vakantie kan in je eigen land. Zuid-Afrika heeft echt alles: zee, bergen, woestijn, safari's, grote steden, kleine dorpjes, bossen en stranden. Bovendien zijn Zuid-Afrikaanse mensen echt super vriendelijke mensen en ook al is Zuid-Afrika niet echt super Afrikaans qua cultuur, voel je wel de relaxte Afrikaanse levensstijl.
Als ik eraan denk om weer naar huis te gaan ben ik aan de ene kant heel blij om iedereen weer te zien in Nederland en om kerst te vieren (in de winter en niet in de zomer). Maar aan de andere kant ga ik alles hier zoo erg missen! Mijn klas, mijn gastfamilie, de andere vrijwilligers, Isaac van de sportschool, de mensen uit de bakkerij. En ook plaatsen als de lionshead, het zwembad, waterfront, seapoint, het hostel...
Vorige schoolweek ging heel snel voorbij! Ik heb heel veel dingen geprint en gekopieerd want over een week starten de examens. Mrs. Williams (mijn lerares) probeert ze nu nog zo veel mogelijk dingen te leren die ze kunnen helpen tijdens die landelijke examens. Uit die examens blijkt of de kinderen overgaan of niet. Het schoolsysteem werkt hier iets anders: je kunt in Zuid-Afrika namelijk zo vaak als je wilt blijven zitten. Als je bijvoorbeeld in klas 6 blijft zitten dan moet je het jaar daarna naar klas 7, maar daar kan je vervolgens ook weer een jaar blijven zitten als je het niet haalt. Je zou dus volgensmij 24 jaar over de basisschool en de middelbare school kunnen doen...
Bovendien is de basisschool 7 jaar hier en de middelbare school 5 jaar.
In mijn klas gaat behalve 1 jongetje waarschijnlijk iedereen gewoon over.
Vorige week heeft Geralda de Titanic voor me gespeeld. Ze kon het bijna vloeiend spelen en ik was echt een beetje ontroert en blij dat ik haar dat heb kunnen leren. Nu leer ik haar hoe ze het pedaal erbij kan gebruiken en we gaan misschien proberen om een liedje te maken op een Franse tekst die zij zelf heeft geschreven.
Verder ben ik op school trouwens best sportief want ik speel vaak kingsball met de kinderen (tennis met je hand) en tijdens de gymles heb ik voor het eerst van mijn leven cricket gespeeld, wat een best populaire sport is in Zuid-Afrika. Het lijkt een beetje op slagbal en ik moet zeggen dat ik er best goed in was ????
Maarja het grootste deel van de tijd zijn de kinderen hard aan het werk met wiskunde, Afrikaans en Engels en kan ik niet super veel doen. Ik hoop dat ik ze binnenkort wat kan vertellen over Nederland, want ze weten niet eens waar Nederland ligt op de kaart.
Vorige week donderdag was trouwens nog een speciale dag! Het was namelijk 'Guy Fawkes'. Oorspronkelijk een Engelse feestdag, maar omdat Zuid-Afrika onder andere een kolonie was van Engeland wordt het hier ook gevierd. De Engelse Guy Fawkes beraamde samen met een paar katholieken een complot op de protestantse koning van Engeland. Ze wilden het parlement opblazen. De poging mislukt echter en iedereen werd gearresteerd. Sinds dien viert men de mislukte aanslag poging op de koning. Er wordt bijvoorbeeld vuurwerk afgestoken. Helaas is de feestdag, vooral in de Zuid-Afrikaanse townships waar de meeste kinderen uit mij klas vandaan komen, best wel gevaarlijk. Afgelopen donderdag waren er ook maar iets van 13 kinderen omdat het voor veel kinderen te gevaarlijk was om naar school te komen. Er wordt namelijk vuurwerk afgestoken en mensen bekogelen elkaar met voedsel. Op school was het verboden om vuurwerk mee te nemen, maar natuurlijk hadden een paar kinderen vuurwerk mee naar school. Waardoor iedereen zich de hele dag dood schrok als er weer een rotje werd afgestoken en aan het eind van de dag de vuilnisbak moest worden geblust omdat een paar kinderen en vuurwerk in hadden afgestoken...
Ik moet zeggen dat 'Guy Fawkes' niet echt mijn favoriete feestdag is in Zuid-Afrika haha.
Verder heb ik eindelijk mijn visum!! Als ik wil kan ik nu tot19 januariin Zuid-Afrika blijven :) maar ik kom wel terug hoor met kerst!
Het nieuwe meisje in mijn gastgezin heet Johanna en is super aardig. Ik kan echt goed met haar opschieten en we doen veel samen. We zijn als samen naar de sportschool en het zwembad geweest (want zij is ook sportief) en natuurlijk heb ik haar ook al de bakkerij laten zien en nu is ze ook verslaafd aan yum yums :)
Serena is ook heel aardig, maar ik doe niet zo veel met haar. Ze is wel een beetje vreemd en loopt altijd rond met pepperspray en een mes omdat het volgens haar heel gevaarlijk is hier.
Ik heb vorige week ook kunnen meeluisteren naar de begrafenis van mijn oma en het was een super mooie begrafenis en ik was heel blij dat ik er zo toch een beetje bij kon zijn!
Afgelopen weekend heb ik best wel spontaan besloten om samen met Alice uit Engeland en Julie uit Denemarken een Tour te doen langs de westkust van Zuid-Afrika. Wij deden de Tour met de organisatie avo orange en wij waren de eersten die de Tour zouden doen. Voor onze tourguides was het ook de eerste keer dat ze de tour zouden doen. Normaal doen ze geen tours en organiseren ze alleen alles, maar omdat dit de eerste keer was moesten ze de Tour testen. Onze tourguides waren een super leuk koppel. De vrouw (Erica) komt oorspronkelijk uit Australië maar ontmoeten hem (Ted) in Zuid-Afrika en sindsdien woont ze al 15 jaar in Zuid-Afrika. Het voelde dus niet echt als een Tour, maar meer als een soort familie die op vakantie ging, maar dat maakte het eigenlijk veel beter.
Vrijdag werden we vroeg opgehaald en zijn we naar Ceres in de Schurweberg gereden waar we een zip-line Tour gedaan hebben. Ik weet het Nederlandse woord daarvoor niet, maar dat is een parcour van kabels die over een ravijn heen zijn gespannen en vervolgens kun je met een soort tuigje om van de ene kant naar de andere kant glijden! Echt geweldig!! En een super mooie omgeving! Na de tour zijn we naar de supermarkt gereden en daar heeft Erica boodschappen gedaan voor de braai die we later zouden hebben. Bovendien was dat de laatste supermarkt die we zouden zien voor de volgende 2 dagen want we gingen de woestijn in. We zijn ook nog even gestopt bij een goedkope verkleed winkel, om een cowboy outfit uit te zoeken haha. Daarna zijn we weer verder gereden en langzaamaan veranderde de omgeving en ook de wegen. De asfaltweg werd vervangen voor een hobbelig zandpad met stenen en kuilen. We reden het Tankwa Karoo gebied in. Een woestijnachtig en droog gebied waar maar 50 tot 70 mm regen per jaar valt. Het is officieel een nationaal park en er leven ook dieren, maar vooral kleinere dieren als springboks, kudu's en vossen. Het bord: 'absolutely nothing from here' dat we tegen kwamen was inderdaad wel van toepassing want zo ver als je keek zag je alleen maar een soort steppe gebied. Het was wel echt warm. Ongeveer 32 graden, maar gelukkig wel met een verfrissende wind. In de middag kwamen we aan bij een soort cowboy-bar. Waar we een braai hielden. De eigenaar vertelde ons dat alles hier werkte op zonne-energie en hij vertelde ons dat het de volgende dag een grote dag was, omdat alle mensen uit de omgeving dan naar zijn bar toekwamen met hun ezelskarren en dan kregen die mensen gratis eten en drinken en er waren dokters en tandartsen die de kinderen checkten. Bovendien werden er allemaal spelletjes georganiseerd voor de kinderen en het zou een groot feest worden. Je kon ook een nieuwe ezelskar winnen. Helaas was dat dus de volgende dag en niet de dag dat wij er waren.
De plaats was echt geweldig! De braai was super lekker en de eigenaar liet ons ook nog een kleine bibliotheek zien waar de kinderen uit de omgeving hun boeken leenden. Het leuke was dat de bar vol hing met allemaal oud gereedschap en schedels van wilde beesten en ook objecten die in films zijn gebruikt. Met tegenzin moesten we na de braai weer verder naar de volgende plek. Een soort luxe tentenkamp waar we die nacht zouden overnachten. Gelukkig bleek ook die plaats heel gaaf te zijn. Wij en een motorclub waren de enige gasten en alleen de lounche zag er al geweldig uit: allemaal oude autostoelen die in een cirkel stonden, nummerplaten aan de muren, een grote wijnpers die als zwembad werd gebruikt. Overal waren materialen en gereedschap opgehangen en overal stonden oude en half uit elkaar gevallen auto's en moters. Ook was er een hoop kunst. Zo was er bijvoorbeeld een groot monster gemaakt van ijzerdraad en een kunstwerk in de vorm van Afrika, die savonds ook licht bleek te kunnen geven. Verder was het wel komisch dat er midden in de woestijn een telefoonhokje stond, een zeilboot en een stoplicht.
Ik sliep samen met Alice in de tent. De tent was echt super groot en er stonden gewoon bedden in de tent, zo kan ik elke dag wel kamperen haha. We hadden nog net tijd om een avond fietstocht te maken voordat we zouden eten. Je kon gewoon een fiets uitzoeken die in de stalling voor de deur stonden. Helaas vielen de fietsen wel bijna uit elkaar en hadden sommige niet eens remmen, maar Alice, Julie en ik hebben de beste fietsen uitgezocht en zijn een heel stuk door de woestijn gefietst, wat echt enorm gaaf is om te doen.
Na de fietstocht zijn we naar het kunstwerk schip toegelopen en hebben vanaf daar de zonsondergang gekeken die echt alle kleuren van de regenboog had. Daarna hebben we heerlijk Zuid-Afrikaans gegeten met de hele motergroep en we hebben natuurlijk onze cowboy-outfit aan gedaan! Waardoor uiteindelijk iedereen zich ging verkleden en iedereen er bij liep als cowboy, engel, kip of indiaan. Toen we savonds terugliepen onder een prachtige sterrenhemel, hoorden we echt super veel geluiden en het was super donker.
De volgende dag heb ik de outdoor-shower uitgeprobeerd, die elke ochtend wordt verwarmd. Na een heerlijk ontbijtje zijn we verder gereden. Helaas hadden we wat problemen onderweg. Eerst kreeg de auto een lekke band en vervolgens verdwaalden we ook nog eens, maar uiteindelijk kwamen we aan in de plaats waar we moesten zijn: Wuppertal! Een plek die is opgericht door Duitse missionarissen. En na de afschaffing van de slavernij kwamen er steeds meer mensen naar de plek toe, om een nieuw bestaan op te bouwen. De meeste mensen praten Afrikaans in Wuppertal en dat kon ik nog best goed verstaan :)
In Wuppertal is een rooibos fabriek en een schoenfabriek en die hebben we van binnen bekeken. Alles wordt met de hand gemaakt en de mensen zijn super vriendelijk. Eigenlijk is Wuppertal een geheel zelfvoorzienend dorpje. Er is een school en een kerk en grote rooibos velden. Onze gids vertelde ons dat rooibos in het begin helemaal niet rood is, maar gewoon een groene plant. Als het in de zon te drogen wordt gelegd, kleurt het langzaam rood. Eigenlijk wilden we allemaal veel langer in Wuppertal blijven, maar we hadden niet zo veel tijd omdat we die avond een reservering hadden in een restaurant in Lamberts Bay. Onderweg zagen we opeens midden in de woestijn grote groene cirkels waar landbouw werd gedreven. Ik heb daar met aardrijkskunde over gelezen en gepraat en het was cool om dat nu ook in het echt te zien! Die manier van landbouw is namelijk best wel slecht omdat 1 plek heel veel water krijgt, waardoor het gebied daar omheen eigenlijk nog droger wordt en omdat er veel water verdampt waardoor je veel verzilting krijgt.
Na een lange rit over een hobbelig zandpad, kwamen we tegen de avond aan in Lamberts Bay. Julie, Alice en ik deelden een klein huisje. Savonds gingen we naar een super cool openlucht restaurant aan het strand. Er was 1 gigantische barbecue waar allemaal soorten vis op werd gebraden. Vervolgens kon iedereen langskomen en stukken vis uitkiezen om te eten. Er waren ook salades en geroosterde aardappelen, maar vooral de vis was super lekker!! De sfeer in het restaurant was heel goed. Eerst konden we de zonsondergang bekijken en aan het einde van de avond zaten we allemaal rond een kampvuur.
Omdat iedereen best wel moe was, zijn we die avond vroeg naar bed gegaan!
De volgende dag zijn we verder gereden naar Langebaan en daar hebben we paardgereden op het strand! Mijn paard heette Fantasia en ook al heb ik al meer dan 2 jaar geen paard meer gereden voelde het wel meteen weer vertrouwd! De paarden zagen er ook heel goed verzorgd uit en eerder te dik dan te dun. We hebben heerlijk over het strand en door de duinen gereden, met een super mooi uitzicht over de blauwe zee. Na het paardrijden zijn we dan nog naar Yzerfontein gereden en daar hebben we een fietstocht gemaakt door een nationaal park (waar geen gevaarlijke dieren leven).
Onze gids vertelde ons over het leven van de eerste mensen die hier leefden en over de rotskunst! Tekens die de jagers voor elkaar achter lieten in stenen. De Tour was erg interessant en het was leuk dat we de tour konden fietsen. Daarna zijn we weer terug gereden naar Kaapstad, maar onderweg zijn we nog gestopt op het blouberg strand, waar je echt een super mooi uitzicht op de Tafelberg hebt! Het was dus echt een geweldige Tour!!
Maandag ben ik weer naar mijn klasje gegaan! Ze waren blij dat ik er weer was!Maandagmiddagben ik samen met Johanna naar de greenmarket geweest. Ook heeft zij mij een oosterse markt laten zien, waar je echt super lekker en goedkoop kan eten. Dinsdag zijn Johanna en ik wezen hardlopen en savonds hebben we samen met Tiffany een meiden filmavondje gehouden en 'Magic Mike 2' gekeken!
Woensdag was een wat zwaardere dag, want de lerares kwam niet opdagen :( Dat betekende dat ik de hele dag les heb gegeven en dat was best vermoeiend, maar het ging gelukkig beter dat verwacht! In de ochtend heb ik eerst wiskunde met ze gedaan en daarna heb ik ze in groepen verdeeld en hebben we een quiz gedaan over Europa. Eerst vroeg ik ze of ze misschien Nederland konden aanwijzen op de landkaart. De meeste weze naar Italië, Spanje of het Midden Oosten! Ze waren ook onder de indruk toen ik ze vertelde dat half Nederland onder water zou liggen als we geen dijken hadden. Na de pauze hebben we begrijpend lezen gedaan over haaien! En ik was best trots, want het was bijna 20 minuten helemaal stil :)
Daarna wilden de kinderen graag een talentenshow doen: grade 6 got talent!! Dat was natuurlijk 1 grote chaos, maar echt geweldig om te doen! Alle kinderen deden een act. Bijvoorbeeld dansen, zingen of cabaret. Er waren vier kinderen die jury leden waren en een presentator! Na de act praatten de juryleden heel serieus over de minpunten en pluspunten en stemden vervolgens of de persoon of groep door mocht naar de volgende ronde of niet! Echt geweldig! Ik heb me wel vermaakt. Na de laatste pauze konden we gelukkig naar de computer ruimte gaan, waardoor ik even rust had. Na school ben ik lekker gaan zwemmen om even te ontspannen, want hoewel het best goed ging was ik best gesloopt aan het einde van de dag. De volgende dag was de lerares nog steeds ziek! Gelukkig hadden we de eerste 2 uur gym. Johanna komt tijdens de gymles altijd helpen en we hebben een tennis toernooi gehouden. Na de pauze werd de klas opgedeeld over verschillende klassen omdat de leraar van grade 7 vond dat mijn klas teveel lawaai maakte (wat helaas klopte want mijn kindjes luisterden absoluut niet naar me die dag). Opzich was het opdelen best een goed idee. De leraren van grade 7 zei dat ik wel even een korte pauze kon nemen, samen met zijn vrijwilliger: Jonathan. Dus zijn Jonathan en ik samen koffie gaan drinken en hebben we gepraat over onze plannen. Na mijn project heb ik nog 3 weken over voordat ik weer naar huis ga en ik ben van plan om dan de garden route te gaan doen en misschien naar de Kalahari woestijn te gaan. Jonathan gaat in januari rondreizen in Zuid-Afrika en hij wil misschien zijn duik-brevet halen voordat hij naar Australië gaat in februari.
Na de pauze ben ik samen met Jonathan naar zijn klas gegaan, waar dus een paar kinderen uit mijn klas in zaten. Het was wel bijzonder om een keer een andere leraar en klas te zien. De leraar van grade 7 is best wel streng en hij straft de kinderen in zijn klas ook regelmatig. Dan zet hij ze of voor schut of hij verdraaid hun arm. Het was wel even slikken om dat te zien dus... Hij heeft wel gezag ik zijn klas en dat is ook wel nodig want de kinderen uit grade 7 hebben een echte puber leeftijd en luisteren bijna naar niemand (al helemaal niet naar mij). Mijn klas krijgt hem volgend jaar en ze zijn nu al bang voor hem. Tegen mij is de leraar van grade 7 gelukkig heel aardig.
Vrijdag was mijn lerares gelukkig weer terug en moesten de kinderen weer hard aan het werk!
Vrijdag na school vroeg Tiffany ons of we mee wilden naar een braai van haar neef Ross. Die heb ik al een paar keer ontmoet en hij is super aardig. De avond was echt super gezellig. Er waren ook een paar andere vrienden en vriendinnen van Ross. Na de braai hebben we een geweldig spel gespeeld, wat ik helaas niet ga uitleggen.Om 10 uurzijn Tiffany, Johanna en ik weer terug gegaan en we waren net op tijd om Nathan te zien aankomen. Het eerste wat hij zei is dat hij uit wilde die avond. Johanna voelde zich niet zo lekker, maar Tiffany en ik hadden wel zin om uit te gaan. In de auto belde Nathan Ross en Warren (ook een neef van Tiffany) om te zeggen dat ze over 10 min klaar moesten staan. Ik vind de familie van mijn gastgezin echt geweldig! We zijn naar longstreet gegaan en de avond was echt geweldig! Ik weet niet precies meer hoe we op het onderwerp kwamen, maar ik vertelde ze dat in Nederland iedereen normaal op de fiets naar de stad gaat en dat het best een fietsenchaos is in de stad dan. Nathan, Warren en Ross de hele avond nagedacht over een app dat je je fiets makkelijk terug zou kunnen vinden hahaha. Bijna de hele familie kent me inmiddels al en behandeld me ook als een familielid. Ze zijn altijd geïnteresseerd in me en zeggen dat ik zo vaak als ik wil kan langskomen. Zaterdag had iedereen een kater en heb ik voor het eerst echt helemaal niets gedaan. Het was ook echt schrikken toen ik Facebook opende en mijn hele Facebook vol stond met berichten over de terroristische aanslag in Parijs. Echt heel heel erg! Ik leef mee met alle mensen in Parijs en Frankrijk. Het was die zaterdag een beetje een depressieve dag. De aanslag in Parijs, Johanna was ziek en niemand wilde eigenlijk iets doen. Ik vind de zaterdagen in mijn gastgezin wel altijd leuk, omdat dat de enige dag is dat we allemaal samen ontbijten of lunchen. Zondag was Johanna nog steeds ziek. Ik ben naar het hostel gegaan en ben samen met Kayla en Alice naar waterfront gegaan naar de foodmarket. Smiddags was er een braai in het hostel en heb ik iedereen weer even gezien en gesproken. Savonds kon mijn gastfamilie me oppikken in waterfront. Hun waren namelijk met zen vieren gaan lunchen. Het was wel grappig dat ik ze de weg naar de foodmarket moest wijzen (die ze ook wel even wilden zien). Diane zegt ook vaak dat ik veel meer weet over Kaapstad dan zijzelf. Daarna hebben we Nathan naar het vliegveld gebracht. Het is helaas de laatste keer dat ik hem heb gezien, voordat ik weer terug ga naar Nederland.
Maandag zag ik mijn klasje weer :)
Donderdag beginnen de examens en ze zijn dus elke dag hard aan het werk! Ik ben vooral examens aan het uitprinten, scannen of kopiëren.
Maandag moest ik naar het postkantoor. Mijn lerares wilde me eerst brengen, maar ze had een onverwachte meeting met de andere leraren. Gelukkig kon ik met Geralda meelopen. Zij neemt normaal gesproken de trein naar huis en het postkantoor is niet zo ver van het treinstation. De buurt waar het postkantoor staat is niet zo een fijne buurt. Het staat naast een township en alle mensen keken mij natuurlijk vreemd aan. Ik was dus wel blij dat Geralda met me mee liep. Voor haar is het normaal om op zulke plaatsten te zijn en ze is ook niet bang. In het midden van de straat stookte iemand een vuurtje en er waren een heleboel mensen die niet goed konden lopen... Wel heftig om te zien dus! Ik ben daarna met Geralda meegelopen naar het treinstation en onderweg heb ik haar getrakteerd op een stuk taart bij de bakkerij. Volgensmij vond ze het wel leuk om mij de weg te wijzen!
Maandagavondwas de zus van Diane (Lydia) jarig en ben ik ook even langs geweest. Lydia woont ongeveer 100 meter van het huis van mijn gastfamilie vandaan. Het was echt leuk om de hele familie weer even te zien. Iedereen vond het ook erg leuk dat ik er was en het voelt ook echt een beetje als mijn eigen familie. Diane heeft 3 zussen en 1 broer en die hebben ook allemaal weer kinderen. Ross en Sjon waren er ook en ik heb vooral met hun en met de oma van Tiffany gepraat. De oma is al best oud maar heeft nog erg veel energie en logeert elk weekend bij 1 van haar kinderen. Ross vroeg of ik misschien zin had om te gaan surfen de volgende dag. Hij is klaar met zijn studie en heeft nu 3 maanden vakantie. Natuurlijk had ik zin om te surfen en dus ben ik gisteren na school met hem naar Muizenberg gereden! Een super mooi strand met allemaal gekleurde strandhuisjes op het strand. We hebben een surfplank en een wetsuit gehuurd en Ross heeft me les gegeven (ik heb namelijk nog nooit eerder gesurfd). Ondanks dat ik nog niet heb kunnen staan, was het super leuk en ik wil sowieso nog een keer! Het peddelen ging heel goed en ik heb ook op mijn knieën kunnen surfen, wat een geweldig gevoel is! Ik heb geprobeerd te staan, maar dat lukte meestal niet langer dan 1 seconde. Ross was een hele goede leraar en heeft me alleen af en toe uitgelachen. Ross surft niet zo vaak, maar hij kan het best goed en hij blijft tenminste staan! Het was in ieder geval een super leuke ervaring en ik moet sowieso nog een keer gaan! Het enige nadeel is dat ik nu super verkouden ben, maar dat is ongeveer iedereen in mijn gastgezin. Johanna, Serena, Tiffany en ik zijn allemaal verkouden of half ziek en het is hier inmiddels bijna zomer :(
Vandaag is mijn klas weer hard aan het werk met begrijpend lezen. Morgen beginnen de examens en hebben de kinderen: Engels en life skills. Op Tiffany's school zijn de examens al begonnen en ik help haar met nakijken. Ik vind het altijd wel leuk om na te kijken, omdat sommige antwoorden zo geweldig zijn.
Woensdagmiddagben ik samen met Johanna naar de stad geweest omdat zij wat spulletjes voor haar klas moest kopen. Deze week is namelijk alweer haar laatste week op school en daarna gaat ze een Engels cursus doen en zit ze dus helaas niet meer in mijn gastgezin :(
Woensdagavondhebben Johanna en ik gekookt. We hebben pannenkoeken gemaakt en dat is best vreemd voor mijn gastgezin omdat pannenkoeken normaal alleen als toetje wordt gegeten.
Verder heb ik prei taart gemaakt!! Gelukkig vonden ze het allemaal super lekker, dus we mogen denk ik nog wel een keer koken :)
Vandaag zijn de examens begonnen en ik heb Ryno apart begeleid. Hij heeft namelijk nogal problemen met lezen en schrijven (ik denk dat hij dyslectie heeft). Hij moest apart zitten en ik heb de vragen voorgelezen en hem soms stiekem een beetje geholpen met de antwoorden. Vanmiddag gaan Johanna, Ross, Justin (Ross broer), ik en misschien Tiffany de lionshead beklimmen om de zonsondergang te bekijken! Ik heb er echt zin in.
Okee dit blog is iets langer geworden dan ik had gedacht, maar ik heb nu wel weer alles verteld wat er allemaal is gebeurd! Ik verveel me in ieder geval niet. Ik heb soms wel een beetje heimwee en ik mis de chocolade pepernoten!! Een tijdje terug heeft mijn vader me wel een pakketje vol met Nederlandse dingen gestuurd zoals: speculaas, stroopwafels, pepernoten en drop. Maar helaas is dat allemaal alweer op haha. Het enige wat ik absoluut niet mis is de kou en dat het zo vroeg donker wordt! Maar ik ben wel blij dat ik een koude kerst heb en niet een warme. De mensen gaan hier met kerst naar het strand haha. Iedereen is al wel in de kerststemming. De warenhuizen hangen vol met kerstversiering en op waterfront staat een gigantische nep-kerstboom. Wel een beetje vroeg als je het mij vraagt...
Ik mis jullie allemaal, maar ik zie jullie alweer over precies 5 weken!!!
Tami
P.S. Ik heb dit blog niet in 1 dag geschreven, maar ik meerdere dagen. Daardoor kloppen de tijdens niet helemaal meer, maar ik hoop dat jullie het als nog hebben kunnen volgen.

Reacties

Reacties

Els

Weer enorm genoten van je avonturen. Lekker lange blog! Was ik wel ff zoet mee. En ik mis toch nog wat: als spelletjes fanaat ben ik natuurlijk razend nieuwsgierig wat je gespeeld hebt... Toch niet weerwolven???

Je beschrijft een aantal dingen waarvan ik hoop dat ik daar de beelden bij te zien krijg in je fotoblog... Cowboy party met rondrennende kippen??? Jij geknield op de surfplank..
In je uppie voor de klas ..
Afsluiter ook erg leuk ' deze blog is iets langer geworden dan... ' soort understatement... Maar heb genoten van elk woord. (En dan te bedenken dat ik ook nog wat prive berichtjes van je heb mogen ontvangen :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active