Tami in Zuid-Afrika

Op de helft!

Lieve allemaal,

Ik zit alweer op de helft van mijn tijd in Zuid-Afrika! Vandaag is het rond de 30 graden in Cape Town. Best wel warm, maar opzich goed uit te houden omdat er altijd een verkoelende wind waait
in Kaapstad. Terwijl het weer in Nederland elke dag slechter en kouder wordt, wordt het hier in Kaapstad elke dag warmer en ook droger. Er valt nauwelijks regen en dat kan vooral in de zomer voor grote branden zorgen. In ieder geval hoef ik geen kou meer te lijden...
Mijn vorige blog eindigde ik vlak voordat ik mijn klas les zou gaan geven over het zonnestelsel. De les ging echt super goed en de kinderen waren super enthousiast en vroegen me honderd dingen. Ik was wel blij dat ze me allemaal begrepen, want ondanks dat mijn Engels elke dag beter wordt, zou ik nou niet zeggen dat mijn Engels echt helemaal vloeiend is. De volgende dag moest mijn lerares iemand ophalen en was ze 2 uur weg, in die tijd heb ik mini zonnestelsels met de kinderen geknutseld en raketten!
Ik heb inmiddels echt een goede band met mijn klas en ik kan nu zelfs aan iemands stem horen wie het is. Het is wel heel goed om de kinderen zo goed te kennen, want daardoor weet ik hoe ik moet reageren als ze me iets vragen of als ze vervelend zijn. Ik probeer alle kinderen evenveel aandacht te geven, maar met een paar kinderen in de klas heb ik een iets hechtere band dan de anderen. Bijvoorbeeld met Geralda, het meisje dat ik pianoles geef. Geralda komt oorspronkelijk uit Congo en is 2 jaar geleden in Zuid-Afrika komen wonen. Toen ze naar school ging, kon ze alleen Frans spreken, maar intussen spreekt ze super goed Engels. Ze is heel intelligent want ook pianospelen pikt ze super snel op. Ze kan het grootste gedeelte van de Titanic al spelen en ik geef haar elke 2e pauze les.
Dan heb je Ryno, die uit een weeshuis komt. Hij is zo ongeveer het meest irritante jongetje uit de klas, omdat hij nooit doet wat hij moet doen en altijd door de klas loopt en andere kinderen lastig valt. Maar ik heb ondertussen een goede band met hem en we hebben vaak leuke gesprekken. Hij spreekt vloeiend Afrikaans en hij vraagt altijd of ik kan verstaan wat hij zegt haha.
Verder heb je nog Washiela. Een heel lief meisje dat ongeveer elke dag zegt dat ik er mooi uit zie.
Wesley is een heel nieuwsgierig jongetje dat me super veel vragen stelt. Ik citeer:
'welke voetbalclub support je?'
'Welke iPhone heb je? iPhone 6? En je zus?'
'Rijdt de politie in jou land in ferrari's?'
'Hoeveel rand is 1 euro?'
'In welke landen ben je al geweest?'
'Weet je wie Arjen Robben is?'
En zo kan ik over bijna iedereen wel iets vertellen inmiddels. Wat mij opvalt is dat de kinderen voor veel dingen moeten betalen wat voor veel problemen zorgt. Mijn lerares koopt potloden en pennen voor de klas en verkoopt die aan de kinderen voor 2 rand (14 cent) per potlood. Vaak raken de kinderen hun potlood of pen kwijt maar hebben ze geen geld om een nieuwe te kopen en dan mogen ze het vaak de volgende dag betalen (wat ze vaak ook vergeten). Er staan vaak wel 10 namen op het bord van kinderen die nog iets terug moeten betalen. Er worden namelijk ook zakjes niks naks (een soort chips) verkocht in de pauze. Het valt me op dat de kinderen echt super ongezond eten! Op school wordt wel les gegeven over gezond eten, maar in de pauze worden hotdogs en chips verkocht...
Normaal moeten de kinderen een schooluniform dragen, maar op vrijdagmogen de kinderen dragen wat ze willen. Dan moeten ze echter wel 5 rand betalen. Ik vind dat persoonlijk nogal een rare regel, omdat het er volgensmij juist om gaat dat iedereen gelijk is door het dragen van een uniform. Maar als je betaald (rijker bent) mag je dragen wat je wilt....
Het weekend was heel relaxt! Vrijdag zijn Lukas en ik zoals gewoonlijk naar het hostel gegaan. Het was echter de laatste keer dat we samen naar het hostel gingen, want Lukas vertrok de volgende dag naar Namibië voor een olifanten project :( ik ga hem echt missen! Zaterdagochtendben ik samen met Tiffany naar de old biscuit Mill gegaan om poffertjes te eten!! Ik vind het nog steeds moeilijk te geloven dat ze daar nog nooit eerder was geweest. Maar mijn gastgezin doet niet zo veel toeristische dingen en komt ook bijna nooit in het centrum van Kaapstad. Mijn gastmoeder zegt ook vaak dat ik veel meer zie en weet over haar land dan zijzelf. Het was wel leuk om te zien hoe enthousiast Tiffany was over de old biscuit Mill en dat is ook geen wonder want ik ben er nu al 3x geweest en ben nog steeds elke keer verrast hoe lekker het eten en de sfeer is op de old biscuit Mill! Na de old biscuit Mill ben ik samen met Monique en 2 vriendinnen van Monique naar Robbeneiland geweest. Het eiland waar Nelson Mandela 27 jaar gevangen heeft gezeten! We kregen een hele interessante Tour van een man die zelf ook in de gevangenis had gezeten. Helaas was zijn Engels niet echt goed, waardoor het moeilijk was om hem te verstaan, maar ik denk dat ik het belangrijkste heb mee gekregen. De gevangenis bestond uit meerdere gebouwen met de nummers A t/m F. Als je in gebouw F zat was je leven echt een hel, want de gevangenen kregen nauwelijks te eten en sliepen echt met super veel mensen in een veel te kleine ruimte. Je kon jezelf wel omhoog werken als gevangene en in een ander gebouw worden geplaatst. Dan had je bepaalde privileges. De gevangenen van gebouw E mochten bijvoorbeeld naar de keuken toe.
Op de Tour zagen we ook de cellen waar Neslon Mandela in had gezeten. Ik weet niet precies in welk gebouw hij gevangen zat (ik denk D), maar de cellen waren echt super klein met alleen een matje op de grond. Het was dus wel een indrukwekkende Tour. Wat mij opviel is dat Robbeneiland echt een heel mooi eiland is met een prachtig uitzicht op de Tafelberg ondanks dat het een gevangenis-eiland is.
Savonds ben ik samen met de Scandinavische meisjes: Lynn uit Zweden, Maria uit Noorwegen en Julie uit Denemarken en met Sabine uit Nederland naar een geweldig restaurant geweest in waterfront. Vanaf het restaurant had je een geweldig uitzicht ook de Victoria en Albert werf en over de haven.
Zondag heb ik dan eindelijk gedaan wat ik al heel lang wilde doen: zwemmen in het seapoint zwembad! Een super mooi Wedstrijdbad naast de zee. De watertemperatuur was best wel koud maar doordat de zon volop scheen was het perfect om te zwemmen. Ik denk dat het een van de mooiste zwembaden is waar ik ooit heb gezwommen, maar toch vind ik het leuker om in het zwembad in longstreet te zwemmen. Ik ben erachter gekomen dat dat zwembad 107 jaar oud is en ik denk dat je het ook beter een museum dan een zwembad kunt noemen (de muren zijn beschilderd met fresco's) maar het is mijn absolute lievelings zwembad. In de middag ben ik samen met Alice (Engeland) en Kayla (Amerika) naar een super gaaf restaurant geweest met uitzicht op de Tafelberg. Er waren een heleboel wolken en het leek net alsof de wolken als een soort waterval van de bergen afstroomden en op Kaapstad neervielen (oké dit klinkt echt heel raar, maar ik weet niet hoe ik het anders moet beschrijven).
Maandag begon de schoolweek weer en maandagavondben ik samen met mijn gashouders en Tiffany uiteten geweest voor de verjaardag van Diane haar broer. Het was echt heel leuk om hun hele familie te zien en ik ben blij dat ik ondertussen de meeste neven en nichten van Tiffany ken, die allemaal super aardig zijn trouwens! Monique en Serena hadden een personeel uitje met iedereen van de crèche en waren er dus niet bij. Met Serena kan ik goed opschieten, ookal begrijp ik haar Engels-Italiaanse accent niet altijd even goed en heeft ze een beetje aparte gewoontes. Monique is opzich aardig maar ze vind het vanaf het begin al niet leuk in het gastgezin: ze vind dat we te weinig te eten krijgen en ze vond het raar dat een ander gastgezin wel wifi had en wij niet. Bovendien heeft ze een ander Duits meisje gevonden waar ze alleen maar dingen mee wil doen. In het weekend gaat ze ook niet naar het hostel want ze houdt niet van hostels. Sorry ik wil niet zeuren over andere mensen, maar ze is wel een beetje verwend!
De schoolweek was heel normaal, met uitzondering van dinsdag. Die dag had mijn klas namelijk landelijke examens in Engels en wiskunde. Ik hoefde die dag niet naar school omdat de examens bijna de hele dag duurden en er geen leraren aanwezig mochten zijn in het klaslokaal. Gelukkig was het die dag super mooi weer en ben ik heerlijk een dagje naar het strand geweest.
Verder ben ik die week naar het zwembad geweest, de sportschool (naar mijn 70-jarige bodybuilder vriend haha) en naar de bakkerij, waar ik inmiddels een bekende ben ????
Vrijdag ben ik dan voor het eerst alleen naar het hostel gegaan met mijn vaste taxi-chauffeur Adrian die waarschijnlijk de enige taxi chauffeur in Kaapstad is die altijd op tijd is of zelfs te vroeg.
Zaterdag was het super lekker weer en ben ik in mijn eentje naar het seapoint strand (vlak bij het hostel) gegaan om lekker een boek te lezen. Dat is wel het voordeel van een langere tijd in een land zijn: ik hoef niet perse elke dag iets te doen. Ik heb te tijd om af en toe lekker te relaxen! S'middags ben ik lekker wezen lunchen met Kayla en s'avonds heb ik samen met Jonathan de rugby wedstrijd gekeken in waterfront. Rugby is mijn nieuwe favoriete sport om te kijken, want als je het vergelijkt met voetbal is het in alle opzichten beter. Het is nooit saai want er gebeurd van alles en de rugby spelers zijn geen watjes en liggen niet elke minuut 2x op de grond! Zuid-Afrika speelde de halve finale tegen Nieuw-Zeeland en helaas verloren ze maar het was echt super close: 18-20! Echt jammer, want het had super cool geweest als Zuid-Afrika in de finale had gezeten terwijl ik in Zuid-Afrika zit!
Savonds zijn we met bijna iedereen in het hostel uit geweest voor Annika's verjaardag! Annika is een super leuk meisje uit Duitsland en is afgelopenzondag 19geworden. We zijn naar een leuke bar geweest op een groot dakterras. De bar heette Tjing Tjing en ze hebben er echt super lekkere cocktails voor maar 3 euro!!!
Zondag ben ik samen met Alice naar greenmarket gegaan om souvenirs te kopen en naar de Company Gardens. Een gigantisch park waar een heleboel mensen picknicken en het park zit vol met eekhoorntjes. Het was echt leuk om in het park te lopen en er zit ook veel Nederlandse geschiedenis in het park (de VOC). Toen ikzondagavondterug kwam in mijn gastgezin was Monique vertrokken naar een ander gastgezin. Gelukkig heb ik inmiddels een hele hele hechte band met mijn gastfamilie! Ik help Diane vaak koken en we spelen elke avond spelletjes. Tiffany en ik kijken vooral veel films samen, maar ik help haar ook vaak met dingen voorbereiden voor haar klas en we zijn samen wezen shoppen in de nieuwe h&m haha! Ik zie er nu al tegenop of afscheid te moeten nemen, want het is echt een soort 2e familie voor me geworden!
Maandag heb ik dan eindelijk de Tafelberg beklommen! Met Julie, Lynn en Maria! Het was die dag 32 graden maar gelukkig was er super veel wind waardoor het een stuk koeler was. We wilden graag de Tafelberg beklimmen en dan teruggaan met de kabelbaan. De kabelbaan ging die dag niet omdat er zoveel wind was, maar toen we even belden zeiden ze dat ze sowieso iedereen terug brachten als je op de top was. De klim was zwaar maar heel mooi. Het ging de heletijd stijl omhoog en je moest echt grote stappen zetten, maar ook nog eens uit kijken dat je niet weggleed. We waren best snel boven in 1,5 uur want er stond aangegeven dat het 2 tot 2,5 uur zou duren. Het uitzicht was echt ontzettend mooi! Je hebt echt uitzicht over heel Kaapstad! Het enige nadeel was dat toen we boven kwamen alle restaurantjes en de kabelbaan gesloten waren. Een hele groep mensen stond boven en wilde terug met de kabelbaan maar die was dus gesloten... Dat was wel even slikken want het was al 5 uur en we wilden liever niet in het donker terug lopen. Uiteindelijk belde iemand de kabelbaan en zei dat er iemand gewond was geraakt en niet meer terug kon lopen (best wel erg eigenlijk) maar goed we mochten dus terug met de kabelbaan en het beste was dat we niet hoefden te betalen!
Dinsdag was een extreem hete dag! Zonder wind! Het was 37 graden en de kinderen konden zich natuurlijk onmogelijk concentreren en lagen een beetje slap over hun tafels heen. Gelukkig hadden we een soort gammele airco en daar zaten om de beurt een paar kinderen voor. Na school ben ik samen met Alice uit het hostel gaan zwemmen. Toen ik savonds terug kwam heb ik heel lekker gegeten! Ik vind het Afrikaanse eten namelijk (ondanks dat het veel vlees is en niet zo gezond is) best wel lekker en Diane kan echt super goed koken! Ze maakt speciaal voor mij vaak geroosterde aardappelen die echt super super lekker zijn en toen ze erachter kwam dat Gouda kaas, Nederlandse kaas is besloot ze die voor mij te kopen in plaats van de Amerikaanse kaas die niet echt lekker is! Na het eten hadden we allemaal zin in ijs en Diane was ervan overtuigd dat haar zus (die in dezelfde staat woont) wel ijs in de vriezer zou hebben. Het was wel leuk om bij haar zus en haar man langs te gaan. Diane's zus is volgensmij best wel rijk. Hun huis is echt enorm met meerdere tv's en ze hebben 5 auto's in de garage (dure auto's!). Nou is het opzich wel normaal dat je meerdere auto's hebt in Zuid-Afrika. Ieder gezinslid boven de 18 jaar heeft een auto. Diane's zus is heel aardig en ze had ijs! Haar man maakte ook meteen cocktails voor ons. Ik vind het echt leuk dat ik mijn gastgezin en hun familie steeds beter leer kennen en ik ben ontzettend blij en dankbaar dat ik in zo een leuk gastgezin zit! De mensen die in het hostel wonen hebben misschien het voordeel dat ze super centraal zitten in Kaapstad, maar ik krijg daarentegen wel echt de Zuid-Afrikaanse cultuur mee! Tegelijkertijd leer ik ze ook wel wat dingen over de Nederlandse cultuur. Ik maak vaak pannenkoeken voor ze en ik heb geprobeerd uit te leggen wat Sinterklaas is. Wat heel leuk was is dat ik een pakje van mijn ouders heb gekregen vol met dingen die wij met Sinterklaas eten zoals: chocolade pepernoten!! Mijn gastgezin vond die trouwens ook erg lekker haha.
De volgende dag ben ik samen met Diane, Serena en Diane's zus en man naar een soort markt geweest waar je eten van over de hele wereld kon eten. Hun gaan daar namelijk vaker heen en hadden ons aangeboden om een keer mee te gaan. Dus werden we opgehaald in een gigantische landrover met televisies aan de binnenkant. De markt leek een beetje op de old biscuit Mill, maar dan veel minder toeristisch en druk! Ik vond het echt een hele leuke ervaring!
Helaas heb ik deze week ook een minder leuke ervaring gehad. Mijn oma is namelijk overleden en het was best een moeilijke beslissing, maar ik heb besloten om toch hier in Zuid-Afrika te blijven. Mijn gastgezin steunt me echt heel goed en ik hoop dat mijn oma nu een hele mooie plek in de hemel heeft! De afgelopen dagen waren dus wel zwaar en ik heb ook echt gemerkt hoe erg ik iedereen mis. Gelukkig heb ik mijn oma vorig weekend nog gesproken en is ze heel rustig overleden. Dit weekend weet ik nog niet wat ik ga doen. Vandaag ben ik in ieder geval in mijn gastgezin gebleven. Tiffany's oma en haar broer uit Johannesburg zijn hier voor een weekend en vanavond heb ik samen met hun rummikub gespeeld en de laatste rugby wedstrijd van Zuid-Afrika bekeken. Ze hebben 24-13 gewonnen van Argentinië en eindigen daarmee op de 3e plek. Morgen is de finale tussen Nieuw-Zeeland en Australië.
Het tijdverschil is trouwens veranderd. Er is nu 1 uur tijdverschil tussen Nederland en Zuid-Afrika en normaal was er geen tijdverschil. Dat komt omdat in Nederland de wintertijd is ingegaan en in Zuid-Afrika heb je geen winter of zomer tijd .
Verder komt er maandag waarschijnlijk een nieuwe vrijwilliger in ons gastgezin een 26-jarige Duitse vrouw. Ik hoop dat ik goed met haar kan opschieten :)
Dat was volgensmij alles wat ik te vertellen heb... ik schrijf jullie snel weer!
Tami

Reacties

Reacties

Emmanuele

Wauw Tami, Robbeneiland...... de plek van Mandela, als je terug bent -over nog eens de helft- dan hoor ik graag nog meer over deze plek.
Heerlijk dat je verder zo geniet. heb nog een prachtige tijd daar.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active