Tami in Zuid-Afrika

1,5 maand ik Kaapstad!

Lieve allemaal,

Het is weer eens tijd voor een blog want er is weer veel gebeurd vorige week en de week daarvoor. De tijd gaat echt razendsnel en ik heb nog maar 2,5 maand hier! Eigenlijk wilde ik al eerder een blog schrijven en daar was ik ook mee begonnen, maar ik heb perongeluk alles gedeleted! En daarna had ik er even helemaal genoeg van... maar hier is dan een extra lang blog ter compensatie!
Ik begin ondertussen steeds meer door te krijgen dat het voordelen maar ook nadelen heeft om als 'blanke' in Kaapstad te wonen. Het voordeel is dat bijna iedereen je vertrouwd. Niemand denkt dat een blank persoon een crimineel is en je wordt vaak zonder problemen ergens binnen gelaten! Een groot nadeel is, is dat iedereen geld van je wil. Als je de weg vraagt loopt degene aan wie je het vraagt vaak het hele stuk met je mee en doet heel vriendelijk, maar als je op de bestemming bent aangekomen vragen ze altijd of je ze wat geld kan geven. Er zijn heel veel bedelende en dakloze mensen in Kaapstad, echt op elke straathoek. Dat vind ik wel moeilijk want ik zou die mensen zo graag willen helpen. Soms geef ik ze een beetje geld en als ik mijn eten in een restaurant niet helemaal opeet, neem ik het ook altijd mee om aan de mensen op straat te geven. Het voelt wel slecht om de restjes van mijn eten aan andere mensen te geven, maar ze zijn heel dankbaar voor al het eten dat ze krijgen.
Maar nu even een positiever onderwerp!Het weer in Kaapstad wordt eindelijk beter! Het is soms nog wel koud, maar het is nu ook vaak boven de 20 graden. Helaas waait het wel altijd in Kaapstad...
Ik eindigde mijn vorige blog vlak voordat ik mijn visa zou gaan regelen. Op woensdag ben ik naar de ambassade gegaan in het gigantische absa gebouw (1 van de grote en veiligste banken in Zuid-Afrika). Het gebouw heeft 33 verdiepingen, waarvan ik op de 21ste moest zijn. Vervolgens moest ik ongeveer een uur wachten (wat dus echt super kort is in Zuid-Afrika en ik had ook nog eens een geweldig uitzicht!) Toen ik aan de beurt was kon ik gelukkig na wat gedoe alles regelen en nu moet ik8 tot 10weken wachten, maar ik hoop dat het sneller gaat. Daarna hebben ik voor het laatste met Jana gezwommen (voordat ze weg gaat...) het was wel een verrassing toen ik binnen kwam in het zwembad en zag dat er vlaggetjes hingen op de 5 meter lijn. Ik ben namelijk vrienden geworden met de schoonmaker van het zwembad of beter gezegd ik heb een fan, want hij blijft altijd een half uur naar me kijken als ik zwem en heeft dus ook speciaal voor mij vlaggetjes opgehangen! Echt super lief haha en ook veel beter als ik rugslag zwem nu!
Donderdag en vrijdag waren de laatste twee dagen voor de schoolvakantie en eigenlijk heel relax. We hebben alleen een beetje opgeruimd in de klas. Vrijdag was het tijd voor de maandelijkse speech van de directrice over respect, eerlijkheid en verdraagzaamheid en daarna was het vakantie! Voor de kinderen tenminste want Lukas en ik zouden tijdens de schoolvakantie in een crèche gaan werken, maar het was voor ons eigenlijk ook wel vakantie want vrijdag heb ik eerst met Jana de lionshead beklommen (een soort afscheids-klim, omdat dat allebei onze favorieten berg is en daarna zijn we uit gegaan naar mijn favoriete bar en club in longstreet: beerhouse! Ze hebben daar ciders en bier van over de hele wereld en het is gewoon super cool binnen. Je hoeft geen id te laten zien bij deur, maar er is wel een andere regel: je mag niet met gekruisde armen maar binnen lopen haha. Iedereen die dat probeert wordt tegengehouden. Ook ik de eerste keer (omdat ik het koud had). Het leuke van de bars en clubs bij longstreet is dat ze allemaal een verdieping hebben met een groot balkon waar je uitzicht hebt over de hele straat en naar de mensen aan de overkant kunt zwaaien....
De volgende dag werden Lukas en ik opgehaald voor onze safari!! Maar eerst moest ik afscheid nemen van Jana die terug naar Duitsland gaat. Ik was wel echt verdrietig dat ze ging, want ik heb een onvergetelijke tijd gehad met haar! Het leuke is dat doordat ik vrijwilliger ben, vrienden van over de hele wereld maak. Maar helaas moet ik ook vaak afscheid nemen als er weer vrijwilligers naar huis gaan want ook Hannah en Sarah (uit Amerika) vertrokken dat weekend.
Maar goed, de aquila gamedrive safari was echt geweldig!!! We werdenzaterdagochtendopgehaald en via een prachtige route naar de gamelodge gebracht. Het was echt heel bijzonder op te zien hoe het weer veranderde toen we over de bergrug tussen Kaapstad en de gamelodge gingen. In Kaapstad regende het die ochtend en toen we over de bergrug waren scheen de zon en was het zo een 25 graden. Ook het landschap was totaal anders. Echt heel bijzonder om te zien hoe anders een landschap is zonder de invloed van de zee die Kaapstad heeft. De gamelodge was echt super mooi. Lukas en ik kregen een klein huisje met een outdoor-shower en een verwarming!!! Alleen hadden we die nu niet nodig natuurlijk want het was super warm haha. De aquila game lodge heeft 4 sterren en het was ook echt super mooi en we kregen in 2 dagen tijd 3 gigantische buffetten, waar ik natuurlijk veel te veel heb gegeten... Tijdens het eten hadden we uitzicht op het park en zagen we ook twee olifanten voorbij lopen. De rest van de dag hebben we vooral gechilled in de zon enom 4 uurwerden we dan opgehaald boor onze eerste safari. We reden met een grote jeep het park in en zagen meteen de eerste dag al olifanten, leeuwen, nijlpaarden, neushoorns, zebra's, buffels en springboks. De gids was ook super aardig en hij wist ook heel veel over de dieren. De volgende dag zagen we ook de giraffen, wildebeest en het luipaard. Ik heb dus ook de hele 'big five' gezien, ook al telt het luipaard niet helemaal want die zat in een revalidatiepark. Het waren echt twee super mooie safari's met een geweldig landschap. Het enige wat ik wel jammer vond is dat de mens best wel veel invloed heeft in het aquila park. Zo hebben ze maar 2 olifanten in het park omdat olifanten heel veel eten. Ook de leeuwen zitten apart van de andere dieren omdat er teveel leeuwen zijn en ze bang zijn dat de leeuwen alle andere dieren opeten... Dat vond ik dus wel een beetje jammer want daardoor werd het echte safari gevoel wel iets minder, maar toch heb ik een geweldig weekend gehad. Het was vooral heel bijzonder om savonds op het terras van ons huisje te zitten en alle geluiden te horen.Op zondagmoesten we helaas weer terug naar Kaapstad, waar het regende :(
We haddenzondagavondeen leuke braai, maar ik kon echt geen eten meer zien na al het eten dat ik in aquila gegeten had. Gelukkig was het wel heel gezellig en er waren ook een heleboel nieuwe mensen in het hostel (vooral uit Zweden). Ook heb ik even kort kennis kunnen maken met de nieuwe vrijwilligers die de volgende dag in ons gastgezin zouden komen.
Maandag gingen Lukas en ik naar ons nieuwe project! Eerst hadden we wat problemen omdat de directrice van de crèche waar we eigenlijk zouden gaan werken opeens zei dat ze geen mannelijk vrijwilligers wilde. Gelukkig konden we naar een andere crèche waar de twee nieuwe vrijwilligers ook gaan werken de komende 8 weken en daar werden we echt super enthousiast en vriendelijk ontvangen. De kinderen op de crèche zijn 1,5 tot 5 jaar oud en echt super schattig! Omdat het schoolvakantie is, was alleen de helft van de kinderen er maar dat waren er wel genoeg want ze willen continu je aandacht. Er waren ook een paar jongens tussen de 8 en 10 jaar die tijdens de schoolvakantie in de crèche waren omdat hun ouders moesten werken (wel een beetje zielig want ze voelden zich duidelijk veel te oud). Ik heb trouwens weer een nieuwe naam gekregen want Tami was te moeilijk... Ik wordt door iedereen Ami genoemd haha. De kindjes zijn super schattig en proberen allemaal je aandacht te krijgen en als ze die niet snel genoeg krijgen klimmen ze gewoon op schoot of trekken net zo lang aan mijn arm tot ik kijk. Het was wel heel schattig toen ze tijdens het spelen allemaal mijn dokter en kok wilden zijn en ik heb wel 100 prikken en kopjes thee met pannenkoeken gehad....
Ik vond het soms wel vermoeiend dat alle kinderen met hun problemen bij mij kwamen: 'Ami, hij wil geen vrienden met mij zijn' of 'Ami zij noemde mij een baby' maar het is ook echt verbazingwekkend hoe snel die 'problemen' weer zijn opgelost door alleen maar even begrijpend te knikken of te zeggen dat ze sorry tegen elkaar moeten zeggen. Wat dat betreft zijn kinderen zo veel makkelijker dan volwassenen.
Na onze eerste dag op de crèche kwamenmaandagmiddageindelijk de nieuwe vrijwilligers! Monique (23) uit Duitsland en Sirine (62) uit Italië. Beide zijn ze echt super aardig en de Italiaanse vrouw is echt geweldig! Ik had haar echt nooit 60 geschat. Ze lag op haar eerste dag in de crèche al yoga-oefeningen te doen met de kinderen. Monique is een beetje verlegen en haar Engels is niet zo goed waardoor ze ook onzeker is. Bovendien heeft ze ook heimwee, maar ik denk dat het wel heel gezellig met haar wordt en dat ze eerst even moet wennen.
De rest van de week ging eigenlijk heel snel voorbij. Het programma is eigenlijk elke dag hetzelfde. Als wijom 8 uurkwamen kregen de kinderen net pap als ontbijt (wat er echt super vies uitziet) en intussen ben ik al heel goed in vliegtuig-lepeltjes met pap voeren aan de hele kleintjes. Daarna is het tijd om te bidden en om liedjes te zingen. Ze bidden heel veel in de crèche en het valt me op dat in Zuid-Afrika het geloof nog een veel grotere rol speelt dan in Nederland. Na het bidden is het tijd om liedjes te zingen! Dat is mijn favoriete onderdeel en ik kan nu bijna alle liedjes meezingen die helaas ook de rest van de dag in mijn hoofd blijven zitten. Daarna is het tijd om te spelen enom 10 uuris er een 'snack-break' en dan krijgen de kindjes yoghurt en fruit. Daarna is het tijd om buiten te spelen en ik ben nu helemaal getraind om een uur lang een schommel te duwen. Om 12 uuris het handenwas-tijd, middageten en plaspauze en na het middageten worden er matjes op de grond gelegd en slapen alle kinderen tot 2 uur. Lukas en ik werkten elke dagvan 8 tot 12en dat was voor mij echt lang genoeg, want ik was uitgeput na 4 uur. Sirine en Monique werken tot 4 uur omdat het hun vaste project is en de leraressen in de crèche werken ongeveer van 7 uur sochtends tot 7 uur savonds. Ze werken echt super hard, maar ze hebben wel heel veel plezier in hun werk en ze zijn echt heel aardig! Ik heb echt die week echt een band op gebouwd met zowel de kinderen als de leraren. Er is 1 meisje dat heel graag wilde dat ik haar prinses noemde, dus heb ik haar de rest van de week mijn prinsesje genoemd en ik heb 1 meisje een klap-spelletje geleerd, wat ik vervolgens natuurlijk elke 5 minuten met haar moest spelen. Ook de oudere jongens waren heel blij met ons. Lukas heeft vooral met ze gevoetbald en ik heb ze geleerd om olifantjes te vouwen en 1 jongetje heeft mij geleerd om een ninja-ster te vouwen haha. Hun dag werd daardoor wel wat beter dan met poppen spelen en Barbie films te kijken en ik was ook wel blij dat ik even zonder allemaal op me springende kleuters kon werken. En dan te bedenken dat dat nog maar de helft van de kinderen waren, vanwege de vakantie...
De crèche is niet zo heel groot en volgensmij zou de crèche is Nederland al lang gesloten zijn, want het gebouw is totaal niet brandveilig en de kinderen spelen buiten op een smalle strook op het gebouw heen dat helemaal vol staat met speeltoestellen. Als ze op het klimrek klimmen zitten ze met hun hoofd vlakbij een elektrisch schrikdraad... Maar goed in Zuid-Afrika kan dan gewoon!
Na de crèche heb ik elke dag wel iets gedaan: naar de sportschool geweest (ik krijg trouwens ondertussen personal trainingen van de 65-jarige eigenaar van de sportschool, die vroeger een bodybuilder was en ook mee heeft gedaan aan belangrijke internationale wedstrijden), ik ben wezen zwemmen en ik heb samen met Jonathan alweer de lionshead beklommen (mijn favoriete berg....) Jonathan werkt ook bij ons op de basisschool. Hij is 29 en heeft vorig jaar besloten dat hij zijn leven moet veranderen en nu is hij op een soort wereldreis.
Ook heb ik Tiffany geholpen met het maken van een zonnestelsel. Tiffany is ook een lerares op een basisschool en ze moet haar klas lesgeven over het zonnestelsel en dus knutsel ik samen met haar een zonnestelsel met ballonnen en papier mache. Ik voel me echt helemaal thuis in mijn gastgezin en Tiffany is echt een soort grote zus van me, we doen elke dag wel iets samen: films kijken, spelletjes spelen, shoppen, koken, kletsen, nagellakken etc. Ik ben echt heel blij met haar! Bovendien hebben we afgesproken dat we een rugby shirt kopen als het Zuid-Afrikaanse team (the springboks) de volgende rugby wedstrijd wint.
Op vrijdagwas Lukas en mijn laatste dag in de crèche. De dochter van de directrice was jarig en ik heb voor het eerst in mijn leven een 'frozen-party' meegemaakt. Lukas en ik hebben ook kleine zakjes met snoepjes en koekjes gemaakt als afscheidscadeautje voor de kinderen. Voor de leraressen hadden we cupcakes gekocht. Gelukkig mag ik zo vaak als ik wil langskomen als ik weer op mijn andere project werk en ik ben ook uitgenodigd voor het concert eind november!
Het weekend was weer geweldig! Ik hebop zaterdagnamelijk de Cape point Tour gedaan naar het meest Zuid-westelijke puntje van Afrika. Ik deed de Tour samen met Sabine (het enige andere Nederlandse meisje) en de nieuwe meiden uit het hostel uit Zweden, Denemarken en Amerika. Ook hadden we een hele leuke gids. Eerst zijn we naar Beaukaap gereden, de wijk waar alle gekleurde huizen staan en daarna naar kaap de goede hoop. Dat is ook de enige plek ter wereld waar je struisvogels naast de zee ziet. Onderweg zagen we ook een heleboel struisvogels en baboons. Dat zijn apen, die echt super brutaal zijn en zo de auto inspringen en al je spullen stelen. Gelukkig hadden wij veilig de ramen dicht. Ook zagen we onderweg soms iemand in het gras zitten met een vlag voor hem. Onze gids legde uit dat als de vlag ophoog stond ze (illegaal) wiet verkochten... Alle vlaggen stonden omhoog...
Bij kaap de goede hoop komen de twee oceanen, de Atlantische en de Indische oceaan samen. We zijn naar de vuurtoren gelopen en hadden echt een super mooi uitzicht. Verder zijn we die dag naar boulders beach gegaan, waar je pinguïns kunt zien!! Er waren echt super veel pinguïns en het is echt gaaf om ze gewoon in de natuur te zien en niet in een dierentuin. Als laatste hebben we nog een wine-tasting gedaan. Toen we weer terug waren in het hostel hebben Sabine en ik pannenkoeken gemaakt voor het halve hostel! Daarna zijn we nog met een groep naar het beerhouse gegaan!
Zondag was het super lekker weer. In de ochtend heb ik niet zoveel gedaan, maar smiddags heb ik samen met Sabine een fiets gehuurd en zijn we langs de kust naar Houtbay gefietst. Echt de mooiste fietstocht die ik ooit heb gedaan! Ik dacht dat het best gevaarlijk was om te fietsen omdat je naast de autoweg rijdt en er geen fietspad is, maar gelukkig was er een super brede rijbaan waar wij konden fietsen. Voor de stukken naar beneden vond ik geweldig. De bergen omhoog was wel even zwaar, want dat ben ik dus echt niet gewend van ons platte Nederland. In Houtbay hebben we een ijsje gegeten en daarna zijn we weer terug gefietst. In totaal hebben we 40 km gefietst (waar ik persoonlijk best trots op ben haha). De fietsroute was echt 1 van de beste dingen tot nu toe, die ik heb gedaan in Kaapstad!Zondagavondzijn we met een hele groep uit het hostel naar een Afrikaans restaurant gegaan, Marco's! Het was echt super cool om dat een keer mee te maken! Ik heb springbok en struisvogel gegeten (wat best wel lekker is) en we kregen een optreden van mannen die op marimba's speelden en zingende en dansende vrouwen. Echt heeeel vet op mee te maken!
Maandag zag ik dan mijn klasje weer! Een heleboel meisjes hadden 'nieuw haar' na de vakantie. Dat houdt in dat ze vaak hairextentsions hebben. Allemaal kleine vlechtjes die aan hun echt haar worden gevlecht! Het ziet er echt mooi uit, maar ze hebben mij verteld dat het soms wel 6 of meer uur duurt voordat het af is.
Het grappige is dat de kinderen in mijn klas het deze term (je hebt 4 termen in een jaar, en nu zitten ze in term 4 vlak voor zomervakantie) ook over het zonnestelsel gaat hebben. En ik ga hun vandaag een les geven over de planeten en waarom er leven op aarde mogelijk is en niet op andere planeten. We gaan ook een mini-zonnestelsel maken! Ik vind het echt super spannend en ik hoop dat mijn Engels goed genoeg is, maar ik heb er wel echt zin in!
Dan nog wat minder leuk nieuws: Lukas gaat me zaterdag verlaten! Hij gaat naar Namibië om daar een wildlife project te gaan doen! Ik ga hem wel super erg missen! En dat is het enige dat ik echt haat aan vrijwilligerswerk: dat ik de heletijd afscheid moet nemen :(
Ik heb al een beetje mijn weekend gepland! Zaterdag ga ik samen met Tiffany naar de old biscuit Mill! Want we hebben allebei zin in poffertjes en die kun je in Zuid-Afrika alleen op de old biscuit Mill krijgen!Zaterdagmiddagga ik met Monique en een ander Duits meisje naar robbeneiland! Voor de rest heb ik nog niet echt plannen, maar het wordt wel echt tijd om de Tafelberg een keer te beklimmen! Dus misschien als het weer mooi is en er geen 'table clouds' zijn... De Tafelberg wordt heel vaak bedekt met een dikke laag wolken, wat er echt super mooi uitziet omdat het lijkt alsof de wolken uit de bergen stromen, maar dan zie je natuurlijk niets. Maar ik zie het allemaal wel :) jaa ik ben helemaal in de relaxte african style!
Nu moet ik naar school om mijn eerste les ooit te geven over het zonnestelsel nog wel haha.
Ojaa en nog even omdat het leuk is om te zeggen: het is wel koud he in Nederland?!?
XxTami

Reacties

Reacties

Els

Wat een superenthousiast verhaal! Heel anders dan mijn tijd in Nes Ammim, maar ook daar haatte ik het steeds afscheid moeten nemen.. maar hee, jouw moeder en ik zijn na bijna 30 jaar nog steeds bevriend...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active