Tami in Zuid-Afrika

Week 3 in Zuid-Afrika (sorry voor de niet erg orginele naam)

Hallooo,

Het is weer eens tijd voor een update :)
Ik begin Zuid- Afrika steeds beter te leren kennen. Ik herken de bergen (table mountain, lionshead en signalhill) en daardoor kan ik me nu ook oriënteren. Bovendien weet ik nu alles in de buurt van onze host Family te vinden. De school, de supermarkt, de sportschool en... het belangrijkste... de bakkerij :)
En geloof me in het begin is het echt niet zo makkelijk om de weg te vinden hier in Athlone (de plaats waar mijn gastgezin woont) want het is echt een doolhof van straten. Ook in Cape Town zelf weet ik nu aardig goed de weg te vinden en de namen van de belangrijke plaatsten.
Maar er is alweer een hoop gebeurd dus ik ga beginnen met vertellen. Ik begin bij zondag: de wijntour! Wat was die Tour fantastisch zeg. Tot nu toe had ik alleen het centrum van Stellenbosch gezien, maar de omgeving om Stellenbosch is nog veel en veel mooier. We werden in de ochtend opgepikt in 2 busjes en we zouden langs 4 'wine farms' gaan. Onderweg hadden we een prachtig uitzicht over het landschap! Gigantische wijnvelden met allemaal droomhuizen erop en op de achtergrond de bergen. De eerste wijn telerij was vrij modern met allemaal moderne kunst. We kregen daar 5 wijnsoorten te proeven en een uitleg over de machines (die ik helaas niet helemaal heb kunnen volgen), de tweede wijntelerij vond ik persoonlijk wat gezelliger. We kregen weer 5 soorten wijn die we op het terras in de zon konden drinken! Het uitzicht was ook echt perfect, net een landschap als in een film. Na deze wijntelerij had ik al een beetje genoeg van wijn. De witte wijnen vond ik heel lekker, maar de rode wijnen waren echt heel sterk en droog (even in wijn taal hahaha). Gelukkig gingen we voordat we naar de andere wijn telerijen gingen eerst iets eten in Franschhoek! Dat is een klein stadje waar je echt een beetje de Franse ( wijn) cultuur kunt voelen. Je moet wel echt rijk zijn als je in Franschhoek woont, want er staan allemaal villa's in een prachtige omgeving. De laatste 2 wijn telerijen waren ook ontzetten mooi, maar op het laaste kon ik echt geen wijn meer zien. Gelukkig was er ook een kaasproeverij met allemaal hele aparte kaassoorten als: bessenkaas, vijgenkaas, blauwe kaas etc.
De meeste kazen waren gelukkig heel lekker.
Na de wijn Tour gingen we terug naar ons hostel in Stellenbosch om onze spullen te pakken. Daar namen we ook afscheid van alle mensen die we dit weekend hadden ontmoet. Onder andere ook een stel uit Engeland, die alles in Engeland hebben verkocht en nu een wereldreis maken voor 3 jaar en af en toe ergens werken om in leven te blijven. Echt super cool!
En maandag zag in dan mijn klasje weer!! En hoorde ik ook dat de toetsen die ze eigenlijk deze week zouden moeten maken, door de overheid zijn uitgesteld tot februari. Jaa dat kan hier gewoon! Tot nu toe was de schoolweek redelijk normaal. Mij klas moest vooral opdrachten maken en ik kon vaak niet zo veel doen, wat ik wel een beetje jammer vind. Na school gaan we elke dag zwemmen, naar de sportschool, naar de bakkerij (voor jum jums) en in de avond kijken we bijna altijd een film met Tiffany. Meestal eten we typisch Afrikaans. Dat betekend heel veel vlees, meestal met rijst. Sla of andere groentes worden echt bijna niet gegeten en de vader in mijn gastgezin maakt ook grapjes over ons en vraagt of hij soms wat gras moet plukken als wij als enige de sla eten die heel af en toe wordt gemaakt, speciaal voor ons. We kopen daarom ook vaak onze eigen groentes en fruit. Deze week heb ik trouwens geprobeerd pepernoten te maken! Best onmogelijk zonder speculaaskruiden, maar ze smaakten wel echt naar pepernoten en mijn gastgezin vond ze echt geweldig. Jana wil mij nu heel graag bezoeken in Nederland, omdat we daar zo veel zoete dingen hebben (ik had hagelslag en stroopwafels meegenomen) en daar houdt ze echt heel erg van. De eerste Nederlandse zin die ik haar heb geleerd is: 'ik hou van koekjes en snoepjes.'
Ik heb Lucas en Jana ook geprobeerd uit te leggen wat Sinterklaas is, maar dat is echt een lastig feest om uit te leggen! Ze willen het nu heel graag bij mij komen vieren volgend jaar haha.
Ik heb de kinderen trouwens geprobeerd het spel uit te leggen dat 1 iemand een hoofd tekent, 1 iemand de buik en de armen en 1 iemand de benen. Helaas snapten ze het niet helemaal, want ze keken allemaal wat hun voorganger had getekend, terwijl het grappige van het spel juist is dat je niet weet wat degene voor je heeft getekend. Het maakte trouwens niet uit dat ze het niet snapten, want ze vinden echt alles wat ik met ze doe leuk. Ik ben deze week ook uitgenodigd om mee te gaan op hun scheikunde schoolreisje, 29 september.Natuurlijk heb ik ja gezegd en nu ga ik dus mee als begeleider!
Donderdag was een beetje een heftige dag, want mijn lerares had plotseling een vergadering en dat hield in dat ik met de kinderen naar de activiteiten ruimte moest gaan en wiskunde en aardrijkskunde opdrachten moest maken. Er waren ook een paar kinderen uit klas 5 en het was een grote chaos. Het is echt onmogelijk om 40 kinderen stil te krijgen. Ik was al heel trots toen het 10 seconden stil was in het begin. Maar daarna begonnen ze door de klas te lopen, op de piano en het xylofoon dat in de ruimte staat te hameren, te schreeuwen en zelfs te vechten. En dat 2 uur lang!!! Af en toe kreeg ik ze even stil, maar na 2 uur was ik echt uitgeput. Het probleem is dat ik het niet over mijn hart verkrijg tegen ze te schreeuwen. Ik heb ze wat eerder naar buiten gestuurd voor de pauze en daarna kon ik eindelijk in alle rust de piano uit proberen! Want jaaa.... Ik heb eindelijk een piano gevonden :) ik was nog nooit eerder in de activiteiten ruimte geweest namelijk.
Na de pauze was gelukkig mijn lerares terug. Ik ben nog nooit zoo blij geweest! Ze heeft me ook wel 100 keer bedankt.
Tijdens de gymles heb ik de kinderen stoepkrijt gegeven en binnen 10 minuten stond het hele tennisveld vol met namen, teksten en tekeningen. En vandaag heb ik voor het eerst met mijn klas gezongen. Het liedje 'I like the flowers'. En mijn lerares zei vandaag dat ik dit liedje wel met de kinderen mag instuderen en op het schoolconcertop 28 septemberkan opvoeren. Echt super cool! Maar wel een uitdaging, want ze zingen nou niet echt zuiver ofzo. Ze vonden het wel super leuk en de rest van de dag hebben ze alleen nog maar gezongen en gedanst.
Mijn lerares heeft me deze week trouwens ook meegenomen naar een postkantoor. Ik vroeg haar namelijk of ik ergens in de buurt enveloppen en postzegels kon kopen. Na school nam ze me mee in haar auto omdat het postkantoor naast een township staat en de buurt daar niet zo heel veilig is. Mijn lerares Mrs. Williams is 1 van de leukste leraressen van de school en heel aardig, dus ik heb wel geluk met haar. Ze schreeuwt wel vaak tegen de kinderen als ze niet luisteren, maar ze doet ook veel leuke dingen met ze en de kinderen houden volgensmij wel van haar. Maar goed nu kan ik dus brieven schrijven en ze posten bij een heel gammel uitziende postbus vlak bij het tankstation. Het tankstation heeft trouwens de beste cappuccino ooit (in onze gastfamilie hebben ze alleen Nescafé) als je geluk hebt maken ze bovenop ook een schuim olifantje of leeuwtje voor je.
Helaas gaat mijn room mate Jana binnenkort weg :( vandaag is haar laaste dag in het gastgezin. Ze blijft nog wel 2 weken in Zuid-Afrika en er komen ook vrienden van haar. Ik zie haar ook28 septemberop het schoolconcert. Maar ik ga haar wel ontzettend missen want nu slaap ik helemaal alleen op een kamer :(
Gelukkig zie ik haar nog wel vaak, en er komt begin oktober ook een nieuw meisje uit Duitsland van 22 jaar oud. Er komt ook een vrouw van 60 uit Italië, maar ik heb tegen Lukas gezegd dat zij bij hem op de kamer mag slapen...
Volgende week hebben we waarschijnlijk maar 3 dagen school. Donderdag en vrijdag zijn nationale feestdagen (ik moet Diane nog vragen wat voor feestdagen) en Lukas en ik zijn dan heel misschien van plan om onze eerste safari te doen, maar dat is nog even afwachten want plannen veranderen hier echt razendsnel.
Dit weekend ga ik waarschijnlijk naar kirstenbosch. Dat is een soort natuurpark met allemaal zeldzame bloemen en bomen.Op zondaggaan we waarschijnlijk naar een markt (ik weet niet precies welke), maar ik wacht het allemaal maar af. Ik geniet in ieder geval enorm hier. Ik merk dat ik echt een band begin op te bouwen met de mensen hier en de kindjes in mijn klas en het voelt ook alsof ik hier al veel langer dan 3 weken ben.
Dat was het dan voor nu, na het weekend schrijf ik weer een nieuw blog :)
Ik mis jullie allemaal!
XxTami

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active