Tami in Zuid-Afrika

Een week hier!

Heeeey,

Hier weer een nieuw blog! De vorige keer had ik niet zo heel veel tijd, dus ik ga nu wat uitgebreider schrijven over mijn project en de kinderen! Ik zit momenteel op een terrasje in de zon, want het is eindelijk warm!! 27 graden!!!
Mijn project is echt heel leuk! De school is groot en niet heel arm maar ze zijn wel ontzettend blij met vrijwilligers. De klaslokalen zijn erg klein vind ik. Elke klas bestaat uit ongeveer 30 kinderen (mijne uit 27) en er is dus niet heel veel ruimte. Het valt echt op dat er helemaal geen blanke mensen op school zitten. Alleen de leraren zijn blank. De kinderen zijn ook heel beleefd tegen de leraar en ook tegen mij. Ze noemen mij miss Tami. Er zitten een paar hele schattige kinderen in mijn klas die continu "Tami is the best" op het bord schrijven, maar er zitten ook een paar dondersteentjes bij. Ik ga geen namen noemen maar er is 1 jongetje dat me ongeveer 20 x per dag knuffelt (best wel schattig), 1 jongetje die wil dat ik de heletijd voor hem zing (we hebben uiteindelijk samen een liedje gezongen) maar er is ook een jongetje bij die de heletijd de klas uitloopt, nooit doet wat de lerares zegt en een of andere kever die hij buiten gevonden heeft mee naar binnen neemt om ermee te spelen. De meisjes zijn ook erg lief en willen elke dag aan mijn haar voelen.
Soms is het wel een beetje saai omdat ik niet zoveel kan doen tijdens de les. Meestal loop ik rond in de klas en help de kinderen die het niet snappen en dat is soms best lastig want mijn Engels is niet zoo goed! 1x per week hebben de kinderen computerles en 1x per week gym. Ik vond het best raar dat de kinderen niet een speciale computer of gymles krijgen maar gewoon mogen doen wat ze willen. Dat komt erop neer dat ze tijdens de computerles alleen maar spelletjes spelen. Tijdens de gymles krijgen alleen de jongen gymles van een echte leraar. De meisjes moeten maar uitzoeken wat ze doen. Ze waren heel blij dat ik er was en ik moest dan ook met alle spelletjes meedoen: springtouwen, basketbal, nekbal etc.
Op vrijdagvroeg ik aan de lerares of ik misschien een les kon geven. Dat vond ze een heel goed idee. Ik heb toen origami olifantjes met de kinderen gemaakt. Ze vonden het echt geweldig! Het is wel lastig om aan 27 kinderen uit te leggen hoe je een origami olifant maakt en het duurde ongeveer een uur maar ze waren ontzettend lief en riepen de heletijd: "ssssst" als ik de volgende stap wilde uitleggen en het te druk was in de klas. Zelfs het lastigste jongetje deed mee en vroeg me achteraf of ik hem kon leren hoe hij een konijntje kon vouwen hahaha. Dus ik moet gaan oefenen en het hem maandag uitleggen.
De basisschool is dus redelijk rijk maar je kan het niet vergelijken met een Nederlandse basisschool. De kinderen dragen uniformen en veel kinderen zijn niet zo rijk. Er is 1 pritstif (lijm) en 1 puntenslijper in de klas die alle kinderen gebruiken. Verder moeten de kinderen na school ook binnen de hekken wachten omdat het te gevaarlijk is buiten. Het huis van mijn gastfamilie staat net als de school op de overgangszone van de wat rijkere blanken wijken en de slums...
Overdag is het niet gevaarlijk maar snachts kan je niet alleen over straat lopen.
De plannen voor het weekend zijn een beetje veranderd.Op vrijdag middagwerden we door de vader van het gastgezin naar het volunteer house gebracht ( we moeten betalen voor die rit! Het gastgezin is aardig, maar niet super rijk en je moet ook absoluut niet over geld beginnen. We moeten ook betalen voor de wasmachine en ze gaven mij maar met tegenzin een handdoek toen ik vroeg of ik er 1 kon lenen. Toch wil ik niets slecht zeggen over mijn gastgezin want het zijn hele aardige mensen en Diana zorgt heel goed voor ons. Met Tiffany de dochter praten we heel veel en ze heeft ons ook al mee uit genomen). Toen we aankwamen was iedereen super aardig! Veel vrijwilligers leven niet in een gastfamilie maar in het voluteerhouse en we zien ze dan vaak in het weekend.
We hebben die middag de lionshead beklommen. En ook al heb ik best een redelijke conditie, ik vond het echt zwaar! Het laatste stuk was zo stijl dat je echt moest klimmen met stalen pinnen die uit de rotsen staken. Ik heb de lionshead samen met Lucas en Jana beklommen en het was zwaar maar helemaal waard! Ik heb nog nooit zo een mooi uitzicht gezien en het voelde echt alsof ik on top of the world stond! Je hebt echt uitzicht over heel Kaapstad. We hebben naar de zonsondergang gekeken en zijn toen snel terug gegaan voordat het te donker werd.
Vandaag wilden Jana en ik in de ochtend zwemmen in het enige verwarmde zwembad van Kaapstad ( geen enkel zwembad is serieus verwarmd, ook niet "het mooiste" zwembad ter wereld. We zijn met een minibus naar longstreet gereden waar dus wel een zwembad is. Minibussen worden hier heel veel gebruikt en ik moet zeggen dat ze best wel geweldig zijn. Je moet 7 rand betalen als je instapt (dat is minder dan een euro) en dan nemen ze je mee. Soms zitten er meer dan 20 mensen in de busjes en er hangt altijd iemand uit het raam en schreeuwt waar de minibus heen gaat. Het autorijden in Zuid-Afrika is best eng. Iedereen rijdt super hard en remt pas op het laatste moment. Niemand draagt een gordel en vaak zijn de auto's echte rammelbakken. Bovendien zijn er geen alcohol controles en er rijden dus ook gewoon mensen die gedronken hebben...
Maar goed, toen we aankwamen in het zwembad bleek dat er een zwemwedstrijd bezig was en we konden dus niet naar binnen. Grrr. Gelukkig liet Jana mij toen greenmarket zien. Een markt waar je allemaal coole zuid- Afrikaanse souvenirs kunt kopen en behoorlijk kan afdingen :)
Eenmaal terug gingen we met bijna iedereen in het volunteerhouse naar de biscuit market. Iemand had een auto gehuurd en uiteindelijk zaten we met zen zessen in de auto, wat best wel krap is... De rest nam een taxi. De markt was echt geweldig ik heb nog nooit zoo lekker gegeten. Ze hebben er echt alles en het is super goedkoop.
Nu zitten we op een terrasje en zometeen gaan we naar het strand. Ik weet nog niet of ik ga zwemmen want het water schijnt echt ijs en ijskoud te zijn door een koude Golfstroom vanaf Antarctica. Morgen gaan we samen met de man van de lerares in Jana's klas proberen walvissen te spotten. Zoals beloofd zet ik nu ook foto's op mijn blog!
Xx Tami

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active