Tami in Zuid-Afrika

Back to school :)

Hallo allemaal,

Ik ben nu bijna een week in Zuid-Afrika, maar het voelt veel langer.
Zondagavond was de laatste nacht dat ik in het vrijwilligershuis sliep voordat ik naar mijn gastgezin zou gaan. Zondagavond zijn we uiteten geweest en voor het eerst uit geweest. Wat mij opviel was dat de alcohol echt super goedkoop was. Voor een coctail betaal je ongeveer 3 euro...
De volgende dag begon de introductiedag. We werden eerst met taxi's naar een ander gebouw in Cape Town gebracht. Daar kregen we verschillende presentaties over veiligheid: welke banken veilig zijn om te pinnen, in welke taxi's je wel en niet kunt stappen etc. Ook kregen we een presentatie over alle dingen die je kunt doen hier is Zuid-Afrika. Er is een organisatie waarmee je heel goedkoop allerlei uitstapjes kunt maken, goed om te weten!! In de pauze zijn we naar een foodmarket geweest, waar je echt super goedkoop al het eten kon halen dat je wilde. Na de pauze zouden we eigenlijk een stadstour doen, maar het regende de hele dag. Dat is trouwens nog wel een dingetje.... denk vooral niet dat het momenteel warm is in Zuid-Afrika! Toen ik aankwam was het ongeveer 12 graden. Opzich is dat uit te houden tot dat je erachter komt dat niemand in Zuid-Afrika een verwarming in zijn huis heeft, dat is normaal. Gelukkig wordt het dit weekend eindelijk warmer, maar ik slaap elke nacht onder twee dekens en met een trui en overdag gaat mijn jas niet uit, ook niet als ik binnen ben. Het is ijskoud!
Na de introductie werden we eindelijk naar ons gastgezin gebracht. Ik werd heel goed ontvangen. Lucas en Jana zijn twee andere vrijwilligers die ook in het gastgezin wonen. Ze komen allebij uit Duitsland, maar we praten vooral Engels omdat we van Diana, de moeder van het gastgezin geen duits mogen praten (want dat kan zij niet verstaan) en omdat we allemaal ons engels willen verbeteren. Eerst kreeg ik de huisregels te horen en daarna heb liet Jana mij de kamer zien (ik slaap samen met haar op een kamer). We hebben een eigen badkamer, maar helaas niet altijd warm water...
Daarna was het etenstijd en ik kreeg reist, bonen en vlees. In Zuid-Afrika eet iedereen elke dag vlees. Er wordt nauweliijks groente of fruit gegeten, maar wel heel veel vlees. Daarom moeten wij ook onze eigen groente en fruit kopen, dat is niet heel erg want het is super goedkoop. Voor 6 tomaten betaal je nog niet eens een euro in de lokale supermarkt.
Mijn gastouders zijn heel aardig en ook hun dochter Tiffany is geweldig. Diane en Tiffany werken allebij als leraar op een basisschool. Ze praten engels en afrikaans, en ik ben erachter gekomen dat ik afrikaans echt goed kan verstaan. Ik voelde me al meteen de eerste avond thuis want er worden heel veel grapjes gemaakt en ook erg veel gelachen. Tijdens het avondeten vroeg Diane ons of we mee wilden naar kerk. Het was de verjaardag van 1 of andere heilige (sorry ik ben de naam vergeten). We besloten allemaal om mee te gaan (Jana, Lucas en ik). Diane gaat naar een Anglicaanse kerk en normaal vind ik kerkdiensten een beetje saai, maar dit was alles behalve saai. Er gebeurde zoveel dat ik alleen maar kan aanraden om een keer naar een anglicaanse kerkdienst te gaan, het is echt teveel om uit te leggen. Na de dienst werden wij ook voorgesteld in de kerk door de priester.

De volgende dag begon dan het echte werk. Ik zou voor het eerst naar school gaan. De scholen beginnen hier vroeger dan in Nederland. Al om 8 uur. Aangekomen op school moest ik eerst met de dirictrice van de school meekomen. Daar moest ik een forumulier invullen. Daarna zei ze dat ze even naar een klas zou gaan waarvan de leraar niet was komen opdagen en dat ze snel terug zou komen. Dat 'snel' betekende dat ik vervolgens 2 uur lang moest wachten...
Gelukkig ontmoette ik in die tijd twee andere vrijwilligers uit Oostenrijk die hier ook werken.
Na de lunch mocht ik eindelijk naar mijn klas gaan. Ik zou ik klas 6 komen met kinderen van ongeveer 12 tot 13 jaar. Toen ik binnen kwam stelde de lerares van de klas mij voor. Ze vertelde dat ik de nieuwe vrijwilliger was. Ik ben nog nooit zo enthousiast ontvangen want de hele klas schreeuwde het uit zo blij waren ze :0 Dat komt omdat de leraren hier best streng zijn en de kinderen weten dat vrijwilligers leuke dingen met ze doen en lief tegen ze zijn. Eerst moesten ze hun engelse opdracht afmaken maar daarna mochten ze mij 5 minuten vragen stellen en geloof me ik werd letterlijk bekogeld met vragen. Hoe oud ik was, hoe ik heette, of ik van voetbal hield, in hoeveel landen ik was geweest, in wat voor soort auto's de politie in Nederland rijdt, ferrari's?? en vooral veel vragen over hoeveel beroemde personen ik kende. Helaas moest ik ze bij de laatste vraag een beetje teleurstellen.
De kinderen zijn echt super lief voor me en vragen me echt enorm veel. Soms is het moeilijk om ze te verstaan omdat ze allemaal door elkaar praten en niet zo duidelijk praten. De meeste kinderen zijn 'zwart' en sommige zijn gekleurd. De meesten spreken xhosa, dat is een hele aparte taal waarbij ze allemaal klikgeluiden maken als ze het spreken. Gelukkig hebben ze op school engels geleerd en dat spreken ze best goed. Alleen helaas zijn de meeste namen van de kinderen in xhosa en dat betekend dat sommige namen echt onuitspreekbaar zijn, maar ik ben aan het trainen om ze allemaal te leren.
Het is echt geweldig om te zien hoe enthousiast de kinderen zijn. Heel vaak wordt ik spontaan gekuffeld of willen ze mijn haar aanraken.
De leraren zijn wel erg streng. De lerares van mijn klas schreeuwt heel vaak, maar er zijn ook leraren die hun kinderen slaan en schoppen. Bovendien krijgen de kinderen elke twee weken een les over respect, verdraagzaamheid, delen, gehoorzaamheid etc. Als je het mij vraagt is het echt walgelijk.
Bovendien moeten de kinderen de leraar elke dag bedanken voor de les. Dat komt erop neer dat ze allemaal in koor en als een soort robot zeggen: Thank you teacher and thank you miss Tami. (Mijn naam wordt hier trouwens uitgesproken als Temmie, gelukkig raak ik er al aardig aan gewend).


Verder zijn Jana en ik erachter gekomen dat er een sportschool in de buurt is. Daar gaan we nu bijna elke dag na school heen en het mooie is dat wij gratis naar binnen mogen omdat wij vrijwiligers zijn :) Het is overigens niet een sportschool zoals in Nederland, maar de meest krakkemikkige sportschool ooit. De loopband is levensgevaarlijk, omdat er allemaal kuilen inzitten en hij soms spontaan stopt. Maar goed, het is in ieder geval iets want ik wil mijn conditie wel een beetje houden.
Jana en Lucas hebben met trouwens ook de bakkerij laten zien en daar gaan we nu ook elke dag heen. Het is serieus de beste bakkerij te wereld. Ze hebben en honderden verschillende koekjes, cakejes, taarten etc. En probeer nu elke dag iets anders uit. Vooral de jumjums zijn geweldig! Dat zijn een soort mini oliebollen, maar dan veel lekkerder dan oliebollen en ze zijn maar 2 rand per stuk. Ongeveer 20 cent!

Ik heb het hier echt enorm naar mijn zin. En het voelt echt als een tweede huis. Vooral met Jana kan ik echt veel lachen en gisteren hebben we na school de hele dag origami beestjes geporbeerd te maken (niet zo makkelijk als het lijkt) om dat aan de kinderen te leren in de les.
Ik heb al een hoop plannen. Dit weekend ga ik waarschijnlijk de lionshead beklimmen (berg naast de table mountain) en het mooiste zwembad ter wereld uit proberen (niet verwarmd helaas haha). Op zondag gaan we waarschijnlijk naar een plek waar we misschien walvissen kunnen zien.

Ik wil eigenlijk nog veel meer schrijven maar ik moet terug naar de klas! Ik schrijf zo snel mogelijk weer en dan zet ik ook foto's op mijn blog!

Xx Temmie

Reacties

Reacties

Jenny koning

tami ,wat leuk om je verhaal te lezen,heel veel succes

Roos

Hee Taams! Het klinkt zooo leuk allemaal! Echt heerlijk om te lezen :)) Have fun! Xxxx

hiba

Geweldig Taam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active