Tami in Zuid-Afrika

Eerste dag in Zuid-Afrika

Lieve iedereen,

Ik ben hier nu nog maar 1 dag, maar er is zoveel gebeurd dat ik wel moet schrijven voordat ik alles weer vergeet!

De vliegreis ging eigenlijk veel sneller dan gedacht. De reis duurde 11 uur maar ik had een eigen tv en heb allemaal films gekeken totdat mijn tv helaas crashte (oeps). Het eten was ook best goed. Het was alleen jammer dat er niemand naast mij zat (misschien ook een voordeel want ik had lekker veel ruimte). Naast de lege stoel zat een man van ongeveer 60 waar ik verder niet echt mee heb gepraat, maar die elke keer geduldig aan de kant ging als ik weer eens naar de wc moest of even moest lopen, want jaa je wilt soms echt even lopen als je 11 uur moet zitten! Ik had het geluk dat ik bij het raam zat en ik heb vanuit de lucht Parijs, de Sahara en natuurlijk alle lichtjes van Kaapstad gezien.
Toen het vliegtuig was geland ging alles heel snel. Ik was best een beetje bang voor de douane, maar ze stelden alleen wat vragen en controleerden niet eens mijn tas (waar tulpenbollen inzaten voor mijn gastfamilie, en die normaal worden afgepakt).
Toen ik eenmaal door de douane was en mijn koffers had gevonden, werd ik opgewacht door een blanke man. Er waren ook 2 vrouwen die we eerst naar huis moesten brengen. Zij waren op vakantie geweest in Portugal en Amsterdam en gingen nu weer terug naar Stellenbosch. Ze waren meteen heel aardig tegen mij en lachten me ook keihard uit toen ik aan de kant van de chauffeur instapte ????. Het stuur zit hier aan de linkerkant van de auto en ze rijden net als in Engeland links! Ik wist dit wel van tevoren, maar het is even wennen!!
De rit naar Stellenbosch was mooi. Ik kon niet heel veel zien want het was al helemaal donker. Maar ik voelde me wel op mijn gemak in de auto. De 2 vrouwen bleken Mandy en Liesle te heten en praten Zuid- Afrikaans, net als de chauffeur. Af en toen ving ik een zin of woord op en het is echt een super grappige taal! Het is een soort Nederlands met een gigantisch accent. Ik moest voor de meeste woorden echt mijn best doen om het te verstaan. Maar sommige woorden leken wel erg op het Nederlands. Dankjewel wordt bijvoorbeeld uitgesproken als Dankie. En alsjeblieft als asseblief. Liesle gaf me meteen haar nummer en zei dat ik altijd naar haar toe mocht komen. Dan zou ze me Stellenbosch laten zien. Toen we Liesle en Mandy hadden afgezet (ze woonden in een streng bewaakte blanken wijk) gingen we eindelijk naar Kaapstad, naar het volunteer house waar ik tot maandag verblijf voordat ik naar mijn host Family ga. De chauffeur die eerst niet zoveel praatte vertelde nu uitgebreid over de geschiedenis van Stellenbosch. Super leuk, maar wel lastig want hij praatte een beetje onverstaanbaar Engels en ik kon hem maar met moeite volgen...
Toen we eindelijk aankwamen bij het volunteer house moesten we eerst door 3 hekken! Een meisje (Lisa) deed open. Zij riep eerst de manager, die door iedereen Gab wordt genoemd. Die bleek echter bezoek te hebben en hij was nogal chagrijnig dat hij gestoord werd. Het enige wat hij deed was mijn spullen pakken om ze vervolgens in een lege kamer met 3 stapelbedden te 'dumpen'. Hij vertelde mij nog snel de code van de deur en was vervolgens weer weg. Welcome home!! Not! Gelukkig waren de andere meisjes in het huis heel aardig! Lisa gaf mij een rondleiding. Ze bleek Duits te zijn en dat was wel fijn want ik kon dus gewoon Duits tegen haar praten. Ze vertelde dat er vorige week een heleboel mensen weg waren gegaan en dat er nu alleen maar 6 mensen uit Duitsland in het huis waren, 2 uit Californië, 1 meisje uit Italië en 1 meisje uit Polen. Verder liet ze me de wc's en douches zien (een beetje krakkemikkig, maar wel schoon opzich...) en liet me toen verder met rust. Ik was echt ontzettend moe dus belde ik nog even naar huis en ben toen maar meteen naar bed gegaan!
De volgende ochtend werd ik al vroeg wakker. Na een douche ging ik naar de woonkamer van het huis en daar ontmoette ik Chloe, het meisje uit Italië. Even later kwam Gab binnen en hij was nu een stuk aardiger dan de avond daarvoor! Hij liet mij de buurt zien. De winkel waar ik absoluut niet mocht pinnen, de veiligste pinautomaten en de telefoon winkel! Daarna liepen we langs de boulevard terug! Echt super super mooi! Gab komt uit New York en is echt heel aardig! Als hij niet chagrijnig is tenminste...
De rest van de dag ben ik vooral opgetrokken met Lisa, Chloe en een nieuwe jongen en meisje uit Duitsland en Polen. Lisa en Chloe wisten de weg en gaven ons dus een soort rondleiding. Ik heb voor het eerst gepind en een zuid Afrikaanse simkaart gekocht. Dus ik heb finally internet en ik heb nog steeds mijn oude nummer. Verder zijn we langs de boulevard naar the waterfront gelopen! Dat is de haven. Er was daar een foodmarket waar je echt alles kon kopen qua eten en ook nog eens super goedkoop! Ik heb het typische zuid- Afrikaanse eten geproefd! Vlees en een soort rijst, die een beetje op witte aardappel puree leek. Best lekker, maar niet mijn favoriete eten....
Het is ook heel vreemd om met de Zuid- Afrikaanse rand te moeten betalen hier! De briefjes van 100 zijn ongeveer 7 euro waard. Toch voelt het heel raar om met briefjes van 100 te betalen want het lijkt zoveel geld!
Vanaf waterfront had je een mooi uitzicht op de Tafelberg! Het viel me erg op dat alles zo westerns is. Ik hoop dat ik ook de echte Afrikaanse cultuur nog een beetje leer kennen.
Nadat we alles hadden gezien, zijn we terug gegaan met een taxi voor minder dan een euro per persoon! Perfect! Nu ben ik weer in het volunteer house terwijl ik dit schrijf! Het is ijskoud hier maar wel gezellig! Iedereen is er nu. Net is er nog een meisje uit Duitsland aangekomen. De meeste volunteer blijven in dit huis, alleen ik en het Duitse meisje dat vandaag is aangekomen gaan maandag naar een host Family! Inmiddels weet ik dat er nog twee mensen uit Duitsland in die host Family zitten. Een jongen en een meisje, ik ben benieuwd!
Sorry als er wat spellingsfouten in dit verhaal zitten, maar ik schrijf dit allemaal op mijn mobiel.
Het lijkt echt alsof ik hier al minstens een paar dagen ben. Morgen is er een soort introductie dag enmorgenavondga ik dan naar mijn host Family! Ik heb er zin in!
Tami

Reacties

Reacties

Ed hoetmer

Leuk om te lezen,
Geniet en ga je volgen????

Tami

Dankjewel!! Ga ik doen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active